dinsdag 3 augustus 2021

Ljungby, systembolaget

Campervakantie naar Zweden op Tripadvisor

Deel 10 donderdag 15 juli 2021

Wat vooraf ging (deel 9) Bolmen, klein maar druk

's Morgens op Bolmens camping nog lekker ontbeten, hond uitgelaten in de omgeving en het chemisch toilet geleegd, uitchecken en weer op pad. Mijn zoon ging uitchecken, dacht de beheerder, dat wij nog niet hadden betaald. Gelukkig had ik de bon nog in de auto liggen, dit was dus gauw uit de wereld. Uit schuldgevoel (denk ik) gaf ie ons nog drie identieke ansichtkaarten mee van de camping.

Vandaag moesten er weer wat boodschappen komen, uit de Lidl deze keer. Hiervoor reden wij naar het stadje Ljungby een 20 kilometer van Bolmen. Ik was mee de winkel in, ook maar weer eens wat Zweeds proberen. Het werd een tube smältost med rökt ren, oftewel smeerkaas met gerookte rendier. Bij de lunch eens proberen. Weer in de bus moesten wij nog twee dingen:

1) bier en rosé

2) een leuke tussenstop voor koffie en lunch


Wij raken al redelijk door de vanuit Nederland meegenomen en in de Aldi in Korsør bijgekochte rosé heen. Wij hadden in de Lidl al wel het bier aangevuld met een traytje Heineken 3,5% lättöl, om te proberen. Als mijn zoon liever 'gewoon' bier wil, moeten wij dat op een gegeven moment maar bij een andere systembolaget aanschaffen. Nu hadden wij de systembolaget in Ljungby ingesteld als doel op Maps, om in elk geval de rosé aan te vullen. Dat was punt 1.

Punt 2 een attractieve plek om te gaan wandelen. Halverwege de route ongeveer naar Habo aan het Vättern meer, ligt een nationaal park met moerasbos: Store Mosse. Daar kunnen wij mooi koffie drinken, wandelen en lunchen. Punt 2 ook getackeld.

In een 10 minuten reden wij naar het stadscentrum, vlak bij de systembolaget vonden wij nog een plekje waar de camper even kon staan. Mijn lief bleef in de wagen mijn zoon en ik gingen de winkel in. Mijn zoon wilde Desperado's, maar dit bier was niet in de staatsslijterij. Ik vond wel een hoekje met rosé. Ik kocht 2 flessen Zinfadel uit Californië, een iets lichtere (maar duurdere) Zinfadel rosé dan die wij normaal drinken en nog 2 andere rosé's om te proberen. Voor het eerst kochten wij iets in Zweden iets wat echt duurder is dan in Nederland. Verder is Zweden niet zo duur.

De spullen in het hok (garage) van de camper gedaan en gaan rijden, op naar Store Mosse (deel 11)








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver