dinsdag 3 augustus 2021

Hillerstorp, Store Mosse

Campervakantie naar Zweden op Tripadvisor

Deel 11 donderdag 15 juli 2021

Wat vooraf ging (deel 10) Ljungby, systembolaget

Alle boodschappen voor de komende 24 uur zijn weer binnen, wij kunnen weer rijden. Mijn lief reed ons naar nationaal park Store Mosse, iets westelijk van de E4 gelegen in Småland gelegen. Dit is een moerasbos. 

Onderweg zagen wij alledrie nog een ree met jong voor ons de weg oversteken, maar nog geen spoor van een eland. Wij arriveerden bij een parkeerplaatsje van het nationaal park. Een welwillende toerist (zelf ook met een busje) vertelde ons, dat verderop ook een parkeerplaats voor campers is. Wij hadden plek (en niet de laatste), het paste, wij blijven hier niet overnachten en lieten daarom de camper op deze parkeerplaats staan. 

Mijn zoon en ik lieten de hond even uit en mijn lief bleef even in de bus en bereidde de koffie met aardbeienkwarktaartje voor. Wij zagen, dat het hier best mooi is, het is fijn om op deze warme dag in de schaduw van de bomen te lopen en er zijn mooie  routes uitgezet, waaronder een van 3,6 km. Een leuke afstand voor ons en er lagen informatiefoldertjes. Eerst terug naar de bus en koffie drinken. Picknickbanken waren al bezet, dan maar even in de bus. Lekker filterkoffie met nog bevroren gebak voor mijn lief en ik, mijn zoon zou dit gebak liever morgen opeten. 

Na de koffie startten wij de route om Kävsjön een meer waar onder andere kraanvogels broeden. Het was ruim 3,6 kilometer heerlijk wandelen. Soms kwam je een stel of een gezinnetje tegen, bijvoorbeeld een blauwe bessen plukkend Zweeds gezin, dan weer hele stukken niemand. Soms waren er plankenpaden en wij verwachtten op een gegeven moment een meer te zien in dit 77km2 grote nationale park en een zompige bende, want dit is het grootste Zweedse moerasgebied ten zuiden van Lapland. Nou je kon overal lopen, ook naast de plankenpaden en het leek wel of het meer droog stond, dit moeras was deze zomer bepaald niet zompig.

Tsja als oud bootbezitters in Nederland zijn wij moerasgebieden als Weerribben-Wieden en de  Âlde Feanen enzo gewend, dit is toch anders. Trouwens elanden komen hier ook voor, niet gezien ;)

Rendiermos zie je wel overal in Zweden

En verder Store Mosse is echt mooi om in te wandelen


Weer terug een uur later is het tijd voor een lekkere lunch met broodjes uit de Lidl van Ljungby en ik ga de smeerkaas met rendier proberen. Nou ik moet zeggen, die was best wel lekker! Na de lunch vertrokken wij weer van deze plek, om naar de eindbestemming van vandaag te rijden: Habo aan Vättern het op een na grootste meer van Zweden (deel 12).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver