zondag 27 oktober 2019

Genne-Overwaters, even fietsen

Het is vandaag wintertijd geworden. Mijn vrouw werkt. Ik heb een uur extra vandaag. Er liggen twee jongens (een uit van huis) hun roes uit te slapen na een nacht stappen. Ik trek na het ontbijt, hond uitlaten en wat huishoudelijke klussen de deur even achter mij dicht om even te gaan fietsen. Het is tenslotte nog geen eens 10 uur.

De Hasselterdijk af langs het Zwarte Water, ter hoogte van de Mastenbroekerbrug vliegt een Aalschover over, even verderop staat een blauwe reiger in de sloot, ik onder de brug door richting Ruimzicht, een paar honderd meter na deze driesprong, verandert de Hasselterdijk in de Zwolsedijk en zijn wij op het grondgebied van Hasselt. Ik passeer de buurtschap Genne-Overwaters en wat roeiers in skiffs in de rivier, schapen aan beide zijden van de dijk, Canadeze ganzen aan de kant van het Zwarte Water. Ik arriveer in Hasselt op het industrieterrein. Ik rijd een een klein stukje over het betonnen fietspad...

Genne-Overwaters
...en ga weer naar beneden, over de ventweg langs de autoweg rijd ik weer richting Zwolle, over de autoweg hebben honderden kieviten zich verzameld in een weiland in de Mastenbroeker polder. Een honderd meter verder landt een grote buizerd op een paaltje. Bij Ruimzicht maar dan een halve kilometer verder dan op de heenweg, sla ik af richting Milligerplas. Hier een zilverreiger in de wei. Dan ga ik over het nieuwe hoge gelegen fietspad, om de Milligerplas (waar knobbelzwanen grondelen en veel meerkoetjes en wilde eenden zwemmen) en de westzijde van Stadshagen heen, het lijkt wel een vestingmuur, maar het geeft een mooi uitzicht over de polder, in de berm zie ik het laatste bloeiende koolzaad, cichorei en kamille van dit seizoen en paddenstoelen. Op een gegeven moment verlaat ik de muur waarop het Hasselterpad ligt en rijd ik verder langs de Scholtensteeg. Klein stukje daarna rechtsaf  's-Heerenbroek in, om netjes over te kunnen steken en via Westenholte fiets ik weer naar huis. Vlak voor mij huis passeert een vlaamse gaai nog mijn pad.

Leuk uurtje fietsen.

Daarna koffie met mijn zoon, die al wakker was en daarna heb ik nog even de perenboom en de sering gesnoeid. Stoofvlees voor bij de nasi opgezet, dat eten wij vanavond als mijn lieve vrouw klaar is met haar werk. Morgen draaien wij de rollen weer om, dan ben ik aan het werk en heeft zij vrij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver