donderdag 31 oktober 2019

Hoorn, schipbreuk

Onze vaarvakanties in Nederland

Het was in de zomer van 1988. Met een groep vrienden zouden wij een week op vakantie in een gehuurde boot. Later met mijn gezin heb ik jaren met veel plezier een eigen motorboot gehad en daarmee hadden wij ook wel eens pech, maar ook met een gehuurde boot kan het mis gaan. Het was een leuke vakantie, maar wij hadden veel motorpech.

Wij haalden op zaterdagochtend in Ee achter Dokkum de huurboot op en gingen met onze vriendenploeg een week varen. De eerste dag haalden wij de geboorteplaats van de meesten van ons en toen hadden wij motorpech. Twee van de jongens gingen het regelen terwijl de boot aan de Harlinger Trekweg in Leeuwarden lag. Een avond (week) van veel bier, cafébezoek en op zaterdagavond een filmpje Crocodile Dundee II in bioscoop Club in Leeuwarden. Leuke film, maar ondertussen had ik ook wat bijgeslapen in de warme filmzaal.

Zondag deed de boot het weer. Ik voer toen eigenlijk zelf nog niet. Ik kookte wel en deed andere dingen, zelf varen deed ik later met mijn eigen boot, maar via een tussenstop aan het Pikmeer in Grouw gingen wij naar Langweer. Dat was en is zomers een druk watersportdorp en wij vermaakten ons die avond in de café's en toen nog twee discotheken in het dorp. 's Nachts reden wij nog op twee kinderscootertjes rond met muntinworp, ja als de drank is in de man...
Wij lagen gestapeld in het centrum van het dorp. De buitenste boot van vijf. Toen wij wakker werden waren er vier weg en lagen wij netjes als enige aan de kade.

Met een volle watertank voeren wij weer weg, dat ging snel, er was een douche aan boord en een van de meiden die mee waren douchte uitgebreid aan boord. Volgende stop was het stadje Sloten, daar lag de vloot van de IFKS (Skûtsjesilen) en er stond een feesttent. 's Avonds naar de Havenzangers, ook weer veel bier dus, het werd weer een gezellige avond.

De andere dag was het maar een eindje van Sloten naar Lemmer en daar gingen wij het IJsselmeer op. Het IJsselmeer klotsten wij over, om in Enkhuizen af te meren tegenover het terras van 't Ankertje. Ideaal! Dit had de havenmeester goed voor ons geregeld.Het werd weer een mooie avond, die eindigde diep in de nacht in een shoarmazaak voor een portie saus met shoarma.

De andere dag was het mooi rustig en zonnig weer. Op naar Hoorn! Onderweg voor anker en zwemmen vanaf de boot. Ook in Hoorn hadden wij weer een prachtig plekje vlak bij de Hoofdtoren en tegenover het Schippershuis waar wij nog gebiljart hebben met een biertje en daarna nog even weer op stap.

De volgende dag zouden wij weer oversteken naar Friesland, want zo'n weekje varen zit er ook zo weer op en vrijdag moet de boot weer terug zijn. Hoorn uit een kwartiertje het Markermeer op en....
slaat de motor weer af, een fles wijn valt. Ik kon hem nog vangen voor ie de grond raakt.

Schipbreuk lijden?

Wij zijn stuurloos. Op de boegschroef konden wij het knikspantjacht nog een tijdje met de boeg in de golven houden, om niet te veel te klotsen, maar zo'n accu is gauw leeg. Gelukkig kregen wij voor dat het geval was een sleepje terug naar horen. Repareren zou mij en nog twee jongens te lang gaan duren. De boot zouden wij niet meer op tijd in Ee krijgen. Wat mij betreft had iedereen hem achtergelaten.

Uiteindelijk was ie na het weekend weer gerepareerd en een paar jongens hebben hem nog teruggevaren naar Ee, maar ik was op dat moment alweer aan het werk in Den Haag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver