woensdag 2 oktober 2019

Schaatsen

Als Nederlander leerde ik al jong schaatsen, als jongetje van 5 of 6 jaar werd ik op Friese doorlopers gezet tussen mijn ouders in op het slootje van het Julianapark in Leeuwarden.

Gedurende mijn lagere schooljaren bleef de vijver in het Julianapark zo'n beetje mijn 'thuisbaan' in wintertijd.
Ook gingen wij van school wel eens naar de kunstijsbaan Thialf in Heerenveen. Leeuwarden had toen nog geen ijsbaan. Later toen ik uit de Friese doorlopers groeide, stapte ik over op een paar oude houten noren van een oom van mij. Voor noren was geen geld. Ik week toen ook wel eens uit naar de slootjes op het Nylân of de Huizumer ijsbaan die toen nog bestond.

Later kwam op de plek van de Huizumer ijsbaan (ik had inmiddels op mijn 16e verjaardag zelf een paar noren gekocht) het Abbinga park. Ook daar schaatste ik wel eens als ik na school minder tijd had. Leeuwarden had inmiddels een eigen ijshal waar ik wel eens schaatste en in de winters van de 80-ger jaren die ons ook 2 elfstedentochten opleverde ging ik er verder op uit. Over de Zwette schaatste ik van Leeuwarden naar IJlst en terug, Ik reed tochten ten noorden van Leeuwarden vanaf de Bonke en de Grote Wielen over Bartlehiem en naar Dokkum. Ik pakte de trein naar Workum en reed ook daar schaatstochten en van school reed ik op de kunstijsbaan in Groningen. Ik sleep zelfs mijn eigen schaatsen.

In de 90-ger jaren woonde ik niet meer in Friesland. In mijn Amersfoortse tijd bezocht ik (toen nog in de open lucht) de Stichtse ijsbaan in Utrecht. In Amersfoort reed ik vooral op vijvers en slechts een keer op de Eem. Wij verhuisden naar Harderwijk en er kwamen weer strengere winters. Over de randmeren schaatste ik hele einden naar de overkant en Zeewolde of verder richting Strand Nulde. Om mij heen werd ook ge-ijszeild en ik reed ook nog eens een tocht met mijn vrouw, zus en zwager in Elburg, maar ook tussen Akkrum en Gorredijk en weer terug. Beide  kinderen leerden wij schaatsen op het Wolderwijd en de ijsbaan van Harderwijk. 

Mijn vrouw kocht en later kreeg ik op mijn verjaardag een paar mooie inline skates. Wij gingen skeeleren in de omgeving. Inmiddels had ik na een jaar of 25 op mijn eerste paar noren, een tweede paar gekocht. Een maatje groter 45 in plaats van 44

Nog een verhuizing. Naar Zwolle. Schaatsen op vaarten, door omstandigheden komt het er hier minder van. Strenge winters zijn er ook minder. Echter als het kan schaats ik nog steeds op natuurijs van vijvers in Stadshagen en Aa-landen, of op de ijsbaan in Westenholte.

Passief heb ik ook wel wedstrijden gevolgd, live en op tv. Hierin verlies ik de laatste jaren wel wat belangstelling. Maar al met al heb ik toch meer met zelf rijden, dan er naar te kijken.

IJsbaan Westenholte

Schaatsen, top-sport!

Pas in december 2019 bond ik ze weer eens onder.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver