zondag 21 juli 2019

Grote zilverreiger

Vanmorgen mijn eerste ronde met onze hond. Deze eigenwijze kruising tussen een Mechelse herder en een bordercollie, loopt veel los en wil vaak graag zijn eigen route bepalen. Vanmorgen liet ik hem maar begaan en voerde hij mij langs de dijk naar het park een kilometer verderop en zag ik deze mooie grote zilverreiger boven in een boom.

Rond 1992 toen wij in Amersfoort woonden zag ik voor het eerst een zilverreiger  in het wild. Die zat op een schoorsteen op een huis achter ons huis. Toen dacht ik nog, dat ie misschien ontsnapt was.
Later kwam ik deze mooie witte reigers steeds vaker tegen, op bootvakanties in de Lauwersmeer waar zij langs de oevers liepen te waden. Onderweg over de N50 bij Kampen zie ik ik ze bijna vaker wel dan niet. Toch is deze reiger te mooi om het maar gewoon te vinden, wanneer je er een of enkelen treft.
zilverreiger in Zwolle 21-07-2019

De grote zilverreiger (Ardea alba) is een witte vogel uit de familie der reigers. Met zijn lengte van 85 - 100 cm is de grote zilverreiger even groot als de blauwe reiger. Hij leeft van vis, amfibieĆ«n, kleine zoogdieren, soms ook reptielen en vogels. Hij foerageert meestal in ondiep water, maar ook op het land. Zijn jachttechniek is simpel: langdurig roerloos staan tot een prooidier in de buurt komt, of heel rustig wadend zijn prooi achtervolgen. Eenmaal dichtbij, spiest hij zijn prooi aan zijn dolkvormige snavel. De grote zilverreiger is bezig aan een opmars in Europa. De vogel broedt inmiddels in BelgiĆ«, Nederland, Duitsland, Slowakije, Polen, Wit-Rusland en Litouwen. Het 1e broedgeval in Nederland vond plaats in 1978 (Oostvaardersplassen). Het aantal broedparen stijgt sindsdien.
2 grote zilverreigers in Zwolle 27-1-2021


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver