zondag 18 november 2018

Kievit

In Biotoopwildpark Anholter Schweiz in Isselburg nam ik deze kievit (met daarachter een kluut) op de foto. In de omgeving waar ik woon en opgegroeid ben zag ik de mannetjes vaak over de wiek gaan. Of ze probeerden mij bij It Soal in Workum, of hier vlakbij aan de dijk waar ze ook voorkwamen tot er een nieuwe wijk werd gebouwd te verjagen. Nooit een foto of filmpje van gemaakt. In het voorjaar heb ik ze nog een tijdje staan bewonderen in de Mastenbroeker polder.

De kievit (Vanellus vanellus) is een weidevogel uit de familie plevieren (Charadriidae). De kievit is een zeer talrijke, tot in China broedende, forse weidevogel van ongeveer 28 tot 31 cm. De kievit eet voornamelijk regenwormen en komt in het najaar in grote groepen samen om naar het warme zuiden te trekken. Bij gevaar veinst een kievit een gebroken vleugel en probeert zo een naderende wezel, vos of hermelijn weg te lokken bij het nest.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver