vrijdag 21 april 2017

Bolsward – Elfstedentocht

Jaren geleden, mijn pa fietste al jaren de elfstedenfietstocht op 2e Pinksterdag. Opeens kreeg ie twee kaarten. Tsja op 23 mei 1988 ben ik hem ook ook maar eens gaan fietsen. Een racefiets had ik niet, maar de huis-, tuin- en keukenfiets met 3 versnellingen van mijn vader geleend. Een keer 60 km, geoefend, toen moest het maar wezen. Voor dag en dauw de 13 km naar het startpunt in Bolsward gefietst, het achtje van 230 km langs de 11 steden gefietst en daarna nog eens 13 km naar mijn slaapplek. Een sportief dagje. Ik vond het wel zo leuk, dat ik het jaar erop een goedkoop Peugeot racefietsje heb gekocht en deze tocht nog een paar jaren heb uitgereden. Mijn trainingstochtje werd in de laatste jaren dat ik meedeed een ritje Amersfoort - Hindeloopen, of Workum via Lelystad.
Legendarisch is de schaatstocht, maar de fietstocht wordt op pinkstermaandag ook al sinds 1912 verreden.
De Route:

Schettens, Witmarsum, Arum, Kimswerd,
Harlingen, nog vroeg wel publiek langs de weg, komt er een hardloper voorbij,zegt een man in het publiek: Hé seun, hewwe se dyn fyts stoalen?
Herbayum, Franeker, Dongjum, Tzummarum, Minnertsga, St.Jacobiparochie, St. Annaparochie, Vrouwenparochie, Oude Leye, Hallum, Marrum, Ferwert, Blije, Holwerd, Hantum, Hiaure,
Dokkum, muziek op het marktplein
Sybrandahuis, Birdaard,
Bartlehiem, hier werden jaarlijks lekkere appels aan de fietsers uitgedeeld,
Wijns, Miedum, Lekkum, Leeuwarden, Marssum, Dronrijp, Hatsum, Bayum, Winsum, Spannum, Kubaard, Hichtum,
Bolsward, bakje soep en op voor het zuidelijke rondje van de 8,
Nijland, Ysbrechtum, Sneek, IJlst, Jutrijp,
Hommerts, mijn enige lekke band in alle jaren was tussen Hommerts en Spannenburg,
Spannenburg, Tjerkgaast, Sloten, Wyckel, Balk, Kippenburg, Oudemirdum, Mirns, Laaxum,
Stavoren, allemaal een pakje sûppe.
Molkwar, ben ik een keer onderuitgegaan in een latere tocht, gelukkig geen echte verwondingen,
Op andere manieren heb ik alle elf ook bezocht, maar per fiets voor mij de enige wijze, dat ik alle elf achter elkaar heb gedaan.

doorkomst Hindeloopen fiets elfstedentocht 8 juni 1992



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver