dinsdag 2 mei 2017

Zwolle – V en D en De Aardkinderen

De V & D was vroeger niet weg te denken uit de grotere Nederlandse stadscentra. De trekker van de binnenstad. Een winkelstad in Nederland telde pas mee, wanneer die een Vroom en Dreesman had.
Als ik als kind in Leeuwarden de stad in ging werd de V&D nooit overgeslagen. Vier etages van kelder t/m 2e etage en er was bijna geen nee te koop.
Speelgoed kocht je er, kleding, voetbalschoenen van het merk Vendex meende ik had ik als jongetje van 8. Je kon er zelfs verzekeringen afsluiten, vakanties boeken (Vendorado). Op vrijdag goedkoop singletjes kopen, die uit de top 40 waren verdwenen, schoolspullen in de Schoolcampus. In Den Haag heb ik er zelfs eens een Philipsstereo-installatie gekocht en na mijn werk deed ik er nog wel eens snel een boodschap in de inpandige supermarkt. Ja eigenlijk was het een compleet winkelcentrum in een winkel. In de 90-er jaren in Amersfoort hebben wij nog eens een kinderbedje gekocht in de Vroom en Dreesmann en ik kwam nog wel eens sneupen in de CD-ramsjbakken.
Later in Zwolle zaten wij nog wel eens voor wat lekkers of koffie in de ‘La Place’ boven in V&D. Het aanbod werd minder uitgebreid en ik vond de huisstijl van de zaak steeds rommeliger worden…
Het begin van het einde?
Boeken kochten wij er nog wel geregeld in de ramsj.
Zo zijn wij aan 4 van de 6 delen van de Aardkinderen van Jean Auel gekomen.

De Aardkinderen van Jean Marie Auel
Deze boeken spelen zich af in de ijstijd, in het laat-Pleistoceen (35.000 tot 25.000 jaar geleden), op verschillende locaties in het deel van Eurazië dat niet bedekt is met gletsjers. Het beschrijft voornamelijk het leven van hoofdrolspeelster Ayla, een cro-magnonmens die in deel 1 ‘De stam van de holenbeer’ opgroeit bij een groep neanderthalers.

Deel 2 ‘De vallei van de paarden’ was er niet bij en deel 5 ‘Een vuurplaats van steen’ was in tegenstelling tot de andere 3 geen paperback. Om de serie compleet te kunnen krijgen deel 2 nog bij de Bruna gekocht voor ongeveer de dubbele prijs. Dit was een latere uitgave in iets kleiner formaat. In 2011 kwam deel 6 ‘Het lied van de grotten’ uit. Daar ben ik toen ook nog een keer voor naar een boekenwinkel gefietst. Deel 6 vond ikzelf trouwens minder leuk, dan de overigen, beetje zweverig allemaal.

Jammer maar helaas, in 2016 was het toch gebeurd met V&D.

... en op 28 december 2019 was ik voor de tweede keer in Hudson Bay de geflopte opvolger in Nederland voor V&D. Mijn dochter was op zoek naar een jas. Opheffingsuitverkoop en de laatste dag open. Hier was niets meer te halen....
Hudson Bay Zwolle, geflopt 28-12-19


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver