dinsdag 16 mei 2017

Arcen, grote bonte specht

Dinsdag 4 april 2022

Ik had het al vaker gehoord. Onze buren hier hebben achter hun woning een hoge antennemast die al heel lang niet meer in gebruik was en hoog daarin timmerde een grote bonte specht op het metaal. Vandaag was ik naar mijn werk, maar mijn lief en mijn zoon waren thuis. Ze moesten even weg en liepen naar de auto voor huis. De specht timmerde weer hoog in de mast. Mijn lief kijkt omhoog en zegt tegen mijn zoon: 'Oh kijk eens wat mooi, er zit een specht op de mast te timmeren'. Op dat moment loopt ook de buurvrouw naar buiten met een hamer en geeft een klap met de hamer op de mast. Zij zegt tegen mijn vrouw en zoon: 'hebben jullie ook zo'n last van dat lawaai?'....

Mijn lief zei nog net voor zij in de auto stapten, 'nee ik vind het prachtig'. Sommige mensen kunnen niets meer verdragen, jammer.


Donderdag 2 juni 2016, bij de foto

Zaten wij te lunchen in ons vakantiehuisje bij Arcen Residence Spa, zie je zomaar dichtbij een specht tegen een berk. Als ik bij huis de hond uitlaat in ons parkje zie ik er ook wel eens eentje, maar nooit zo heel dichtbij en nooit met een goed fototoestel bij de hand. Nu in ons vakantiehuisje bij Arcen wel.



De grote bonte specht (Dendrocopos major) behoort tot de familie spechten (Picidae) en is 20 tot 26 cm lang en 60 tot 110 gram zwaar, is bovenop zwart en wit van onder. Hij heeft grote, ovale witte schoudervlekken en een rode anaalstreek. Ogen zijn bruinrood, snavel en poten zijn grijs. Het mannetje heeft een rode vlek op het achterhoofd, het vrouwtje heeft een geheel zwarte kruin. Juveniele vogels hebben een geheel rode kruin en een roze anaalstreek en lijken daardoor op de middelste bonte specht. Vaak hebben jonge vogels nog gebandeerde schoudervlekken. Hij eet insecten, vooral larven van kevers die onder de bast van naaldbomen zitten, maar ook noten, bessen en zaden van naaldbomen. Om met de snavel zaden uit een dennenappel te kunnen pikken klemt het dier hem vast in een boom, dit noemt men een spechtensmidse. De grote bonte specht rooft ook eieren of jonge vogels van andere holenbroeders, zoals de pimpelmees.

De grote bonte specht hakt zijn nest het liefst uit wat zachtere houtsoorten en begint een aantal verschillende gaten te hakken voor het vrouwtje er een uitkiest om te nestelen, het maken van een nest is onderdeel is van het baltsgedrag. Het wijfje legt 4 à 6 witte eieren. Zijn verspreidingsgebied beslaat een groot deel van Europa en Noord-Azië. De grote bonte specht broedt in alle soorten bos, ook in cultuurlandschap met boomgroepen, parken en tuinen, zelfs in grote steden. De grote bonte specht is een vrij schuwe en voorzichtige vogel, maar hij bezoekt wel voedertafels in tuinen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver