zondag 4 juni 2017

Grou-Groot Eiland

Onze vaarvakanties in Nederland

Vanaf het Sneekermeer voeren met onze boot wij over het Prinses Margrietkanaal naar Grou, het Pikmeer op en afmeren in een van de jachthavens. Daar hebben wij uitzicht op wat volgens onze waterkaart ‘Groot Eiland’ heet. Groot? Het Pikmeer is al niet groot en het ‘Groot Eiland’ dat tegenwoordig ook vaak het Starteiland wordt genoemd, is niet meer dan een heel klein strookje land. Kleiner dan de meeste vrachtschepen die voorbij komen.

Het verhaal van 31-7-2012, wij waren dat jaar samen met vakantie, maar dochter en zoon zijn ook een paar dagen mee geweest, onze dochter 18 iets korter dan onze zoon 17.

Onze dochter gaat vanuit Grou weer naar huis. Ze had op internet verkeerd gekeken dat de trein 10 over zou gaan. Mijn vrouw, die haar even wegbrengt en dochter komen op het treinstation aan en de trein ook al… veel gehaast en geren en mijn dochter had ook nog eens een giga koffer mee voor een paar dagen. Dochter in de trein, vertrekt, maar… heeft ze nu nog de fietssleutel van de fiets waarop mijn vrouw weer naar de boot moet bij zich? Volgende trein komt ze weer terug. Lijkt wel een slapstick. Zo kom je een vakantiedag wel door. Later had mijn lief ook nog kans gezien, om de boot schoon te maken, stofzuigen en zo, koffie te zetten, water te tanken en af te wassen. Mijn zoon en ik doen ondertussen even boodschappen.


Toen wij weer terugkwamen van boodschappen doen, lag onze nieuwe buurvrouw (die wij nog niet droog hadden gezien) al te water, van de steiger geflikkerd bij het aanmeren. Ach ja, dat was mij een paar jaar daarvoor ook al eens gebeurd in Langweer. en mijn lief is onderweg op onze oude boot in het Nijkerkernauw al eens kopje onder van het smalle gangboord gegleden. Die buurvrouw kreeg ondertussen gelukkig genoeg hulp.

Boodschappen aan boord en met zijn drieën vertrekken richting Akkrum, om het dorp heen, maar door een klein navigatiefoutje van mij belandden wij ook nog even in het dorpscentrum. Wij verder richting Terkaplesterpoelen. Wij liggen daar aan een prachtig eilandje. Drassig maar langs de randen mooi bebost, waar je goed de hond een stuk kunt uitlaten. Er is hier een Kameleonspeurtocht uitgezet en ook het uitzicht over het water is hier prachtig. Molentje, wat bootjes aan de overkant, bosjes, prachtig dus. Ook vroeg warm gegeten hier, best uit te houden. Morgen verder in de richting van Joure.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver