woensdag 27 juli 2022

Berschis, St. Georgs-Kapelle

Zwerftocht 2022 deel 19, 27 juni 2022 (bezocht zie tripadvisor

Terug naar vorige deel

Rond half 10 hebben wij de verloopstekker teruggebracht naar de campingbeheerster na twee mooie dagen op de Flumserberg en gaan wij weer onderweg. Wij rijden met onze camper eerst langs het Walenmeer, wij passeren Walenstadt en Berschisch en gaan aan de rand van Flums even de weg af en rijden een winkelcentrum in. 


Een lelijk winkelcentrum in een mooi land. Mijn lief gaat naar de Lidl. Ik ga hier nog wat kuieren met de hond. Ik kijk om mij heen en zie voor mij een lelijk winkelcentum, maar ook boven op de berg een heel mooi kapelletje, valt er net niet af*.


Ik loop een eindje van het winkelcentrum af en dan ziet het gehele plaatje er al wat beter uit.


Ik zoom ook nog maar even wat in en alleen het kapelletje en een beboste berg blijven over.

Het is de St. George-kapel (Sant Jöüri in Zwitserduits) die wordt beschouwd als de oudste romaanse kapel in Oost-Zwitserland en het is het enige bewaard gebleven exemplaar van een tweebeukig gewelfd gebouw in Zwitserland. Dit kapelletje torent hoog boven het dorp Berschis uit op een rotspunt en is daarmee een van de meest opvallende kunstmonumenten op de route tussen Zürich en Chur. Het oudste deel van deze kapel dateert waarschijnlijk al uit de tiende eeuw.

Ik loop weer terug naar de camper, mijn lief is klaar met boodschappen doen, die bergen wij nog even op en wij rijden 5 over half 11 weer.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver