zaterdag 9 november 2019

Bad Bentheim, dagje Duitsland


Met zus, zwager, mijn ouders, mijn vrouw en de toen nog 4 kleine kinderen van ons, waren wij op een maartse zondag in 2003 al eens in het kasteel van Bad Bentheim geweest, een mooie burcht op een zandsteenheuvel aan de rand van het stadscentrum van dit Duitse stadje.

Mijn vrouw en ik besloten er afgelopen zaterdag opnieuw eens naar toe te gaan. Heen reden wij vanaf Zwolle over Nijverdal en Almelo (dus veel tweebaans) naar dit stadje. Er aangekomen gingen wij eerst even winkelen in het winkelcentrum Schlossparkcenter. Wij slaagden goed bij de DM en Takko Fashion. Zo hadden wij in de eerste 20 minuten Bentheim alweer mooi wat Sinterklaascadeautjes binnen.
Kasteel Bentheim met kruittoren
Na de boodschappen liepen reden wij naar de parkeerplaats van het Slotpark en liepen wij om het kasteel heen naar de ingang. Entree betaald. Wat is Duitsland toch voordelig: parkeren € 2, entree € 5 p.p. Eerst even de kapel bekijken en toen omhoog achter de kantelen langs lopen over de omgang en ik ben nog even de kruittoren in geklommen. Daar bovenop heb ik nog wat foto's gemaakt en een groep Duitse toeristen vroeg mij nog even een groepsfoto te maken. Kan altijd natuurlijk.



Na de omgang bovenlangs, staken wij de binnenplaaats van de burg over, om eerst het alchemistisch laboratorium te bekijken en de ronde batterijtoren en daarna het prachtige laat 19e eeuws ingerichte Kronenburg.

Hier nog de slaapkamer bekeken waar Koningin Emma vroeger geregeld uit logeren ging en andere mooie inrichtingen en glas in lood ramen. Na het kasteel gingen wij nog even het stadje in, om wat te eten te zoeken. Bad Bentheim  zelfs heeft maar een klein centrum en buiten het kasteel zijn er verder niet echt imponerende bouwwerken, maar het is wel even leuk.

Mijn vrouw deed nog leuke inspiratie op in een soort van souvenirwinkel, waar onder andere mooi beschilderde waxinelichthouder glaasjes stonden. Wij vonden deze met een prijs boven de € 10 per stuk te duur, maar nu een kleine week later heeft zij er zelf al drie hele leuke gemaakt en ook nog een groot oud windlicht beschilderd.

Tijd voor een goed maal. Wij gingen restaurant Alt Bentheim binnen, hier heerlijk samen gegeten, een Bentheimer pannetje met allerlei soorten vlees, gebakken aardappelen, boontjes en salade met een heerlijke Warsteiner 0.0. Tegen de avond kwamen wij blij en tevreden weer in Zwolle aan over de snelweg deze keer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver