vrijdag 29 november 2019

Lelystad, Natuurpark

Onze vaarvakanties in Nederland

11 juli 2009

Met zijn vieren met de boot op vakantie. Wij liggen aan een steiger in het Wisentbos bij Dronten.

Zo beleefde mijn zoon (14) het:
Vandaag hebben we ’s ochtends gezwommen en mam deed net als een zeehond hoe-oe-woe enz. Na het ontbijt hebben mama en ik kleren gewassen en zijn wij ook gaan varen naar Lelystad. Eerst was ik chagarijnig, want ik mocht niet skaten. Mama en papa hebben geverfd. Later mocht ik toch skaten, ik ben naar de skatebaan geweest samen met papa. Met mijn zus ben ik naar het Natuurpark geweest. We hebben paarden gezien en otters. 

En mijn dochter (15) beleefde het zo:
’s Ochtends toen ik nog lekker lag te pitte werd ik al om 9 (!) uur wakker dus heb ik ze overgehaald een verfrissende duik te nemen, heerlijk water, maar mijn broer en ouders hebben altijd wat te zeuren dus die vonden et koud ;) en mijn broek was kapot maar mama gaat thuis proberen te maken. En we gingen varen @Lelystad en ik ging verven met mama en mijne is heel goed gelukt en @Wildpark met mijn broer was ook leuk en papa doet stoer. Maar net nu er focking veel leuke dingen in 038 zijn ben ik op vakantie mja, jmmr ma helaas 
xxx
przewalskipaarden in Natuurpark Lelystad

Morgen varen wij verder naar Almere.

Het Przewalskipaard (Equus ferus przewalskii) is een wilde ondersoort van paarden enwerd vroeger gezien als een van de 3 ‘stampaarden’ waaruit de huidige rassen zijn ontstaan. Inmiddels is gebleken dat de huidige paardenrassen ontstaan zijn uit zeker 7 verschillende typen oerpaarden en dat de Przewalski daar niet een van is. De Przewalski is samen met de Exmoor de enige paardachtige die nog in zijn oervorm bestaat, en vormt daarmee de verbinding tussen de paarden van nu en de oerpaarden. Zijn naam dankt het paard aan zijn ontdekker, kolonel N.M. Przewalski.
In 1967 werd het laatste wilde paard in Mongolië gezien. Sindsdien werd  dit paard voornamelijk nog gehouden in dierentuinen. Er is een uitzetprogramma om de paarden weer terug in het wild te krijgen op de steppen van Mongolië.
Het grote verschil tussen het Przewalskipaard en andere paardenrassen is dat dit paard 66 chromosomen heeft, terwijl alle andere rassen maar 64 chromosomen hebben. Ondanks dit genetische verschil kun je het Przewalskipaard wel kruisen met andere paardenrassen.
Het Przewalskipaard heeft veel primitieve kenmerken. Zo hebben de dieren een groot hoofd, een recht profiel, lange oren en een korte hals en benen, een rechte rug en zijn schoft is niet zichtbaar. De kleur van het Przewalskipaard is wildkleur bruin en zijn benen hebben vaak zebrastrepen. Ook is het paard in bezit van een duidelijke aalstreep die doorloopt tot in de staart. De manen worden niet langer dan 20 cm en staan vaak rechtop,zijn vaak erg borstelig en er ontbreekt een maantop. De staart van het Przewalskipaard heeft aan de bovenkant korte haren, aan de onderkant zijn ze lang en grof. De schofthoogte ligt tussen de 1,22 en 1,44 meter.
In het wild is het Przewalskipaard agressief en onstuimig. Hengsten doen alles om hun kudde te beschermen. Paarden die in gevangenschap leven zijn zeer moeilijk tam te maken. Ook hebben de paarden een groot uithoudingsvermogen en zijn ze erg snel. Ze kunnen een snelheid van 60 km per uur halen. Het Przewalskipaard was een wild paard, en is voor zover bekend nooit gedomesticeerd geweest. Mogelijk is het door de Mongolen wel gekruist met hun gedomesticeerde paarden.

Natuurpark Lelystad, meer belevenissen en dieren:





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver