maandag 10 mei 2021

Zwartewatersklooster, door de Olde Maten

Zaterdagmorgen 8 mei 2021 ging ik nadat ik de hond had uitgelaten, maar weer eens een stukje fietsen. Het was een graad of elf en het zou nog tot de middag droog blijven, dus dit was het moment. De banden van mijn sportfiets opgepompt en langs het Zwartewater richting Ruimzichtweg gefietst. Daar linksaf richting Hasselt.


De wind had ik in de rug. Ik was dus vlot bij Hasselt, waar al volop grauwe ganzen met jongen rondzwommen. Ik neem in Hasselt de brug over het Zwarte Water en vervolg  mijn rit richting de Veldschuur bij Rouveen. Hier was ik vorig jaar al eens naar toe gefietst. Maar vandaag besloot ik om door het mooie natuurgebied de Olde Maten richting Zwartsluis te rijden. Ik was hier in het verleden een keer met een trimloop die ook door Zwartewatersklooster liep doorheen gekomen.


De Olde Maten is een prachtig natuurgebied, bestaande uit een oud cultuurlandschap van smalle laag gelegen veenweiden met bosranden. Dit gebied is ontstaan door turfwinning in de 19e eeuw. 
We zitten een eindje onder 0 meter NAP

Een van de mooie  knotwilgen langs de sloot

Halverwege Hasselt en Zwartsluis in dit mooie landschap passeer ik het mooie kleine schilderachtige buurtschap Zwartewatersklooster, dat tegenwoordig bestaat uit een aantal boerderijen en twee eendenkooien.

Zwartewatersklooster nabij het kerkhof van het al tijdens de reformatie verdwenen klooster

Ik vervolg mijn fietstocht door het mooie slagenlandschap en sla aan het einde van het pad linksaf richting Zwartsluis. In Zwartsluis fiets ik nog even over de brug van de nog vrij nieuwe openstaande schutsluis en draai een rondje bij de Handelskade, waar wij vroeger veel met onze boot hebben gelegen.
Tijd om weer terug te fietsen.

Zwartsluis Handelskade

Terug fiets ik het eerste deel langs de dijk van het Zwartewater, Een eindje voorbij het gehucht De Velde, kan ik de dijk op en fiets ik met een veel beter uitzicht over de dijk, wel wind tegen naar Hasselt. In en boven het Zwartewater volop vogels, blauwe reigers, grote zilverreiger, aalscholvers, grauwe en Canadese ganzen, wilde eenden en een mooi uitzicht. Bij de Nadorst in Hasselt kan ik weer de afslag nemen om over de brug te gaan. Duurt even met oversteken, het is inmiddels een stuk drukker op de weg. Uiteindelijk oversteken en de brug over. Daar is het qua verkeer weer veel rustiger.

Zwartewater voorbij De Velde

Het laatste stukje route naar Zwolle volg ik de Zwolsedijk. Via Genne-Overwaters en later de Hasselterdijk fiets ik weer naar huis.

Fjordenpaard bij Genne Overwaters

Zo de 31 kilometer fietsen zit er weer op het is kwart over 12, tijd om weer even de hond uit te laten en dan lunchen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver