donderdag 6 mei 2021

Oldehove, ov-fietsen

Op vrijdagmiddag 19 maart ging ik even naar Leeuwarden op ziekenbezoek in het ziekenhuis. Toen ik met de trein in Leeuwarden aankwam, had ik nog meer dan uur over. Voor ik op de OV-fiets naar het MCL fietste, heb ik eerst even genoten van een kleine lunch, gekocht op het station in de kiosk. Onder het oppeuzelen bekeek ik de Elfstedenfontein Love net een dag voor die echt weer op stoom zou komen na zijn winterslaap.

Toen ik mijn broodje op had, haalde ik de OV-fiets uit de stationsfietsenstalling.


Ik had dus tijd over en fietste voor het eerst in vele jaren weer eens door het stadscentrum van mijn geboortestad Leeuwarden. Over de Prins Hendrikbrug richting Zaailand, waar op vrijdag dus ook vandaag markt is, fietste ik langs het Paleis van Justitie.

Paleis van Justitie

Ik fietste over de Westerplantage naar de Butterhoek en zag op rechtst de markante scheve en kromme toren De Oldehove. Ook de naam van een de drie voormalige dorpen waaruit de Friese hoofdstad in de middeleeuwen is ontstaan. Deze scheve toren is toch veel mooier dan die van Pisa? Bovendien ben ik in deze vroeger wel eens via alle oude trappen naar boven geweest en een duiven, die je dan tegen komt tegen de toren.

Oldehove

Ik stond even stil bij het Oldehoofsterkerkhof en fiets vervolgens de mooie Grote Kerkstraat in, met aan het begin het Keramiekmuseum Het Princessehof, dat ik ooit met een klas van de MEAO heb bezocht. Aan het eind van deze straat kom je uit bij de 13e eeuwse Grote of Jacobijnerkerk, waar in een grafkelder nog een aantal Nassau's (stadhouderlijke familie) liggen. Ik fiets door en kom over de Nieuweburen. Hier is altijd op zaterdag markt. Aan het begin van de Nieuweburen staat de bekendste ijssalon van Leeuwarden in het oudste betonnen gebouw van de stad La Venezia. Daar hebben ze heerlijk ijs.

La Venezia
Ik pak een stukje Voorstreek, en sla bij de apotheek (dat mooie gebouw in Jugendstil) links af de Tuinen op, daarna gelijk weer rechts over de Tweebaksmarkt, langs de mooie kanselarij en voor de Osistraat langs het provinciehuis en aan het einde fiets ik langs de Blokhuispoort. In de 60-ger jaren stond hier het Stadsziekenhuis voor, waar ik ben geboren. In mijn jeugd noemden wij de Blokhuispoort gewoon, de gevangenis en dat was het toen ook nog gewoon. Nu is het een cultureel bedrijvencentrum met horeca en een gevangenismuseum.

Blokhuispoort

Via de Nieuweweg rijd ik verder naar de Beursbrug en kijk uit over de Museumhaven aan weerszijden van de brug. Ik fiets het stadcentrum uit

Zicht op de Willemskade vanaf de Beursbrug

Via het Zuiderplein fiets ik de spoorwegovergang over de Schrans op. De Schrans is de lange winkelstraat van de wijk Huizum waar ik ben opgegroeid en van mijn 2e  tot mijn 24ste heb gewoond. Het was ook tot in de 2e Wereldoorlog en zelfstandig dorp en hoofdplaats van de Gemeente Leeuwarderadeel. Het voormalige gemeentehuis staat op de hoek van de Schrans en de Raadhuisstraat. Aan het einde van de Schrans, voor de Verlengde Schrans begint sla ik rechtsaf de Huizumerlaan in, die eindigt voor het ophaalbrugje over de Wirdumervaart, waar Huizum-Dorp begint. 

Huizum, brug over de Wirdumervaart


Vanaf de Pasveerweg die ik dan (rechtsaf) insla. Krijg ik mooi zicht op de Huizumer dorpskerk. Deze 12e eeuwse kerk is het oudste gebouw van Leeuwarden, ouder dan enig ander gebouw anderhalve kilometer verderop in de Leeuwarder binnenstad.

Tijd om op ziekenbezoek te gaan.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver