zaterdag 25 augustus 2018

Château-Thierry, muurhagedis

Wij zaten op het terras achter ons hotel in Château Thierry een pilsje te drinken. Het was knap warm, het bier koud, dus zo'n lekker vol glas was ook zo weer leeg.
Ik naar de bar binnen, nog eentje halen.
Toen ik met twee volle glazen terugkwam, zei mijn vrouw. Ik zag net een hagedisje. Wij proostten nemen een slok en daar kwam dit reptiel weer tevoorschijn.
Leuk om weer eens een hagedisje te zien. In dit geval een muurhagedis. Net als jaren geleden op de rotsen aan de kust van de Adriatische Zee bij Rovinj. Ook zandhagedissen zagen wij al eens in het wild op Terschelling en vlakbij de Loener Waterval op de Veluwe. In de buurt waar ik woon kom je ze niet tegen. Dus het is voor ons best leuk zo'n beestje even als gezelschap  op een Frans terras te hebben.
De tot zo'n 20 cm grote muurhagedis is meer afgeplat, dan de zandhagedis en heeft een spitsere snuit. Wanneer vde eitjes uitkomen van dit reptiel, gaan de jongen zich al snel volvreten, want deze kleine zonaanbidders gaan al vanaf september in winterslaap. Ook is dit een van de hagedissensoorten, waarvan de staart na verlies (wel kleiner en donkerder) weer kan aangroeien.

Meer over en vanuit  Château-Thierry staat in onderstaande stukjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver