zaterdag 1 september 2018

Onze waterval


Watervallen, fascinerend natuurgeweld. Meestal dan.

Toch vind ik ze altijd wel mooi. De meesten die ik als Nederlander heb gezien, zijn door mensen gemaakt. Zoals de grootste Nederlandse waterval in Loenen op de Veluwe en watervallen in dierentuinen, tuinen en dergelijke.

Toch de mooisten zijn de echten, de eerste die ik daarvan zag, was die in Coo, hoewel die ook deels is aangelegd, door het verleggen van een stroom. Bij de Delaware Watergap hebben mijn vrouw en ik eens heerlijk gezwommen in een waterval, later in dezelfde vakantie zagen wij nog een hoge waterval in NambĂ© Pueblo New Mexico. In 2017 in Zwitserland zagen wij samen de Rheinfall, de grootste waterval van Europa, wat een natuurgeweld, prachtig.

Een waterval om huis, zou dat wat wezen dachten wij aan het einde van onze vakantie een paar jaar geleden. Een pompje kopen, dan kunnen wij wel wat aanleggen bij een van onze vijvertjes. Het werd allemaal nog eenvoudiger, een dag later zagen wij een kant en klaar miniwatervalletje in de uitverkoop in ons tuincentrum, prachtig toch? De steen die er rechts voor ligt, (deels te zien) is een cadeautje van mijn zoon. Die heeft ie voor ons meegenomen uit de Atlantische Oceaan bij Brest.

In april 2019 bezochten wij weer een prachtige waterval in een kloof de Tatzelwurm Wasserfall in Oberaudorf Duitsland. In juli 2021 leidde een geweldige wandeling ons naar de BrĂ„landsfallet och Laxtrappa bij Munkedal in Zweden. Het was maart 2023 toen wij over de brug over de 20 meter hoge waterval midden in het stadje Saarburg liepen.

Inmiddels 2023 is de omgeving van de Omhuizen waterval uitgebreid met leistenen uit de Rijn nabij Kaub.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver