vrijdag 2 november 2018

Froskepôlle, naar opoe


Wij lagen die nacht 4 op 5 augustus 2005 met onze boot op een prachtig plekje op een eilandje in de Âlde Feanen bij Earnewâld. Het was die ochtend droog, maar later kwam er nog veel regen.

Wij besloten eerst naar Grou te varen voor boodschappen. Vlak bij de Lidl kun je mooi aanleggen. Tijdens het winkelen was het redelijk weer, maar tegen de tijd, dat wij terug bij de boot waren, regende het behoorlijk. Droog werd het niet meer en dat is bij het varen knap lastig als je een slecht werkende ruitenwisser hebt. De kinderen (10 en 11) verveelden zich ook behoorlijk aan boord met dit vieze weer. Uiteindelijk vonden wij gelukkig een prachtig Marrekrite plekje op het eiland de Froskepôlle bij Leeuwarden. In de 70-ger jaren was ik er al een paar keer met mijn opa geweest. Toen voer er nog een pontje. Nu is er een houten brug.

Wij hebben heerlijk gegeten trouwens aan boord op dit plekje. Gekruide kipvleugeltjes, gekruide aardappelpartjes en onze zoon (10) had de sla gemaakt. Na het eten, het was inmiddels al droog zijn mijn zoon en ik nog heerlijk even wezen fietsen. Tsja als oud Liwwadder is het toch altijd weer fijn om even in je geboortestad te zijn. Wij fietsten langs de Potmarge, de Centrale en naar het Cambuurstadion van mijn favoriete club. In de supermarkt (C1000) onder de hoofdtribune hebben wij nog lekkere worsten en oranjekoeken gehaald. Daarna nog even met een bosje roosjes naar mijn opoe die in Huizum woont. Zij werd ondertussen in de pyjama geholpen, door een zuster van de thuiszorg. Wij hadden het ook nog even over het weer en de kwaliteit van de weersvoorspellingen van Piet Paulusma. Volgens haar voorspelt hij wel altijd het goede weer, maar op de verkeerde dag.

Terug hebben wij met ons vieren nog heerlijk even over de Froskepôlle gewandeld en gingen op onze blote voeten even door het watervalletje in de vaart achter de molen.

Froskepôlle molen

De ochtend daarop, heb ik met mijn dochter nog even boodschappen gedaan in de Albert Heijn aan de Tijnjedijk (de oude Miro). Mijn vrouw heeft er nog een wasje gedaan. Vervolgens zouden wij de Kleirûte gaan varen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver