zondag 28 oktober 2018

Ritsumazijl, door de fiets gezakt

Lang geleden, ik woonde nog bij mijn ouders in Leeuwarden, ging ik eens een stukje fietsen.  Het was eind mei.
Mijn fiets was een tweedehands Union, zwart, een degelijk uitziende fiets met terugtraprem. Mijn ouders zelf waren op verjaardagsvisite bij een tante in Weidum.
Het was lekker weer ik op pad, de wijk uit, Julianalaan op, viaduct over, brug over en linksaf langs het Bisschopsrak. Ik reed richting Ritsumazijl. Mijn fiets begon wat vreemd te kraken. Na een paar kilometer moet je bij dit dorpje ineens een anderhalve meter vrij stijl omhoog de dijk op. 'Kraak' opeens mij frame in tweeën. Daarvoor zag mijn fiets er echt niet uit als een wrak.
Dat wordt dus verder lopen met een fiets, waarvan alleen bij de stang de bovenste en onderste helft nog aan elkaar zit. Via Boksum kuierde ik naar Weidum. Onderweg soms tegen voorbijgangers nog wat opmerkingen over wat mij gebeurd was. Aan mijn gewicht lag het niet, was wel redelijk lang, maar destijds  nog geen 70 kilo Bij mijn ouders en tante het verhaal nog uit de doeken gedaan.
Later heeft een collega van mijn vader die 2 straten bij ons vandaan woonde en hobby-fietsenmaker was voor materiaalkosten (en een pakje shag, wat 'echt niet had gehoeven') het frame weer vakkundig aan elkaar gelast.
Helaas heb ik daarna niet heel lang meer plezier van deze fiets gehad. Een tijdje daarna is ie 's nachts gestolen, of in de gracht van de Nieuwestad in Leeuwarden gegooid (?), terwijl ik in discotheek Vat '69 was. Verder was het daar heel gezellig. Met de fiets van een vriendin van mijn zus (zij achterop) ben ik toen weer thuis gekomen.
Mijn vader kwam ook nog even in zijn onderbroek en pyjamajasje beneden voor een kleine boodschap, waren mijn ouders daarna ook weer op de hoogte. Vriendin weer naar huis, ik naar mijn nest en er was weer een zaterdag en een stukje zondag en een fiets voorbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver