vrijdag 20 september 2019

Sinaasappelboom

Bij ons zie je ze niet in de koude grond. Leuk, dan als je in Italië aan de kust in plaatsen als La Spezia en Monterosso al Mare in La Cinque Terre sinaasappelbomen tegen komt. In de stad La Spezia gewoon langs de straten. In Monterosso buiten het stadje in een boomgaard.

Sinaasappels, persoonlijk ben ik vak te lui om ze te pellen en zo op te eten, maar als ik vrij ben en meer tijd heb pers ik er geregeld een paar uit voor ons, voor bij het ontbijt.  Ik had trouwens de indruk, dat de sinaasappels in La Spezia puur decoratief zijn, ze hangen bij wijze van spreken te verrotten aan de boom en ik zag ook ergens een gepelde op een muurtje liggen. Nauwelijks opgegeten. Waarschijnlijk niet lekker!


De sinaasappelboom (Citrus sinensis) behoort tot het geslacht Citrus. De soort wordt ook wel zoete sinaasappel genoemd, om hem te onderscheiden van de zure of bittere sinaasappel (Citrus aurantium). De boom werd vroeger in koudere klimaatgebieden in een overwinteringsvertrek gehouden, dat aan oranger, frans voor sinaasappelboom, de benaming oranjerie ontleent. De vrucht verkleurt tijdens rijping van groen naar oranje. Vruchten uit tropische gebieden zoals Suriname verkleuren door het ontbreken van koude nachten slecht, daarom worden ze soms kunstmatig oranje gekleurd. De kleur van de schil heeft geen enkele invloed op de smaak. Veel perssinaasappels komen uit Brazilië.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver