maandag 9 september 2019

Pisa, iedereen is op dezelfde plek

Vakantie naar Italië, deel 13 zondag 4 augustus 2019

De laatste jaren gingen wij met de vakantie meestal met onze auto. Dit jaar doen wij het anders. Wij pakken de trein. Gisteren zijn wij La Spezia niet uit geweest, maar vandaag pakken wij maar weer eens de trein, een uurtje naar het zuiden naar Pisa.

Wij willen wel eens kijken of Pisa meer is dan een stad met een scheve toren. Gisteravond hadden wij al kaartjes gekocht voor de trein, 's ochtends zouden wij de sneltrein, 's middags de stoptrein nemen.

Wij waren lekker op tijd op het station. Hier een ontbijtje gekocht met van die lekkere spotgoedkope koffie en die op het terrasje op het eerste perron van La Spezia Centrale opgegeten en gedronken.
Tegen de tijd, dat onze trein zou vertrekken gingen wij door de tunnel naar ons perron. De trein liep op tijd binnen... dachten wij. Instappen onze genummerde stoelen gezocht in de vrij lege coupé en de trein vertrok, richting Toscane, richting Pisa. Onderweg werd omgeroepen en bleek dat wij in een te vroege trein zaten, die vertraging had. Nou ja wij zijn onderweg niet gecontroleerd en stoppen zou die toch wel in Pisa.

Om een uur of tien waren wij al in Pisa. Wij liepen het centraal station van deze stad uit en het centrum door. Eerst maar eens richting toren. Ondertussen keken wij rond in het wel mooie centrum van deze stad, maar het was wel wat stil. Zou dat komen, omdat het zondagochtend is?
Wij steken de rivier de Arno over met zijn bruine modderwater en nog een stukje centrum door. En ja hoor, linksaf naar de toren en de dom van Pisa (rechtdoor vlak buiten het centrum achter de stadsmuur is het voetbalstadion waar Willem Kieft ooit speelde).

Bij het torentje aangekomen foto's maken met ons erbij en zonder ons beiden erbij. De grote dom naast de scheve toren is ook werkelijk prachtig, maar wat een zee van mensen daar opzij, die voor het torentje komen. Tsja qua scheve torens ben ik wel wat gewend, ik ben geboren in Leeuwarden waar wij de Oldehove hebben staan, die niet alleen scheef is, maar ook krom!

Langs het torentje lopen wij om de dom heen en gaan er ook lekker even zitten aan de schaduwzijde, dat doen er veel meer. Wij zijn ook nog even achterin de kathedraal geweest, waar ondertussen gewoon de mis bezig was.

Achter de dom en de stadsmuur was een marktje voor souvenirs een ijssalon en een Mac Donalds. In een marktkraam hebben wij nog een leuke tas voor onze dochter gekocht en bij de ijssalon een lekker ijsje. Dat was het torentje en de dom.

Langs de dom liepen wij weer terug langs het centrum. Wat is er weinig groen in deze stad. Wij liepen langs de botanische tuin. dit grote complex is verstopt achter muren, waardoor dit groen nauwelijks zichtbaar is, wanneer je niet in de tuin bent.

Wij gingen even zitten op een pleintje. Het is inmiddels begin van de middag, maar buiten het gebied van de dom is het verschrikkelijk rustig in deze mooie stad er is dus totaal geen reuring. Er is hier geen strand maar er komt iemand op ons af, die onze zoon een strandneger zou noemen. Hij bedoelt dan een Afrikaan die souvenirs en prullen verkoopt. Wij hebben geen belangstelling, toch blijft ie aandringen. Hij vertelt wat doet een touwtje om onze polsen, wat wij eigenlijk niet willen en dat kosten een euro. Nou ja maar betalen, toch voel ik mij op zo'n moment in mijn vrijheid aangetast. Ik ben geen ruziezoeker, dus blijf zoveel mogelijk beleeft. De verkoper loopt weer door en ik doe maar gauw dat fluttouwtje weer af en weg en wij gaan weer verder. De Arno weer over, het centrum verder door via een iets andere route. Nog steeds erg rustig. Uiteindelijk arriveren wij bij de grote rotonde niet ver van het centrum, hier is een leuk zaakje onder parasols waar wij lekker kunnen lunchen en het is hier wel gezellig druk. Voor mijn vrouw een hamburgermenu met een biertje voor mij risotto met zeevruchten en een biertje lekker en gezellig, ondertussen tokkelt er ook iemand nog wat op zijn gitaar.

Wat wij van Pisa vonden, mooie stad, maar doordat veel mensen alleen voor de scheve toren komen en daarna gelijk weer vertrekken is de stad verder dan 250 meter van de toren tamelijk doods. Jammer.

Na de maaltijd terug met de stoptrein. De kaartjes voor de stoptrein moeten wij afstempelen op een automaatje net als vroeger in Nederland bij de strippenkaart. Kaartje in de automaat, niks, nog eens weer niks, nog eens... zegt de Italiaanse jongen die bij ons staat en eigenlijk een euro wilde, omdat ie te weinig geld heeft voor een kaartje, dat deze automaat al een tijdje stuk is. Toen hebben wij afgestempeld bij een andere automaat en zijn wij naar het perron gegaan. Door Toscane reden wij weer terug naar La Spezia. 's Avonds lekker in La Spezia nog lekker even rondgehangen nabij het Piazza Guisseppe Garibaldi, wat gedronken koffie en gezeten en voor het slapen gaan in onze kamer nog een biertje. Morgen maar weer eens varen vinden wij, van Portovenere willen wij ook nog wel meer zien.