zondag 29 september 2019

Windsor Castle


Een paar jaar geleden waren wij samen, nog lekker een paar dagen naar Londen, heerlijk ouderwets overgestoken met de veerboot vanaf Hoek van Holland en daarna gingen wij vanaf Harwich met de trein verder naar de Britse hoofdstad.

Het was trouwens niet de eerste keer van mijn leven, dat ik in Londen kwam. De eerste keer ooit dat ik naar het buitenland ging, was de bestemming ook Londen. Het was op schoolreisje van de MAVO van 11 t/m 15 september 1978 en ik was toen 14 jaar.

Wij reden met de bus door België naar Calais, daarna met de Hovercraft over naar Dover en vervolgens weer met de bus naar Londen. 

Destijds bezochten wij in Londen met de groep o.a. de St. Pauls Cathedral, Madame Tussauds, ook kwamen wij langs de Westminster Abbey en bezochten wij elkaar 's avonds de musical Jesus Christ Superstar. Het droge eten in het hotel vonden wij maar zozo, maar we genoten van de patat en milkshakes in doorzichtige plastic bekers die wij regelmatig in de stad scoorden.

Wij bezochten ook twee kastelen. The Tower in Londen en ten westen van Londen Windsor Castle.
The Tower was imposant, maar Windsor Castle vond ik bijna een stad op zich in de stad Windsor.
Een groot ommuurd complex met vele gebouwen en ook groen, al is dat op onderstaand fotootje wel wat vergrijsd.
T.o.v. het Muiderslot en de Tower die ik toen kende was dit gigantisch en van de nog grotere Pražský hrad in Praag, daar had ik toen zelfs nog nooit gehoord. Sport was om de wachten, zoals er op het fotootje een loopt af te leiden, maar dat lukte ons niet.
wisseling van de wacht in Windsor

Ik herinner mij ook nog, dat wij later Windsor nog zijn in geweest. Ik heb toen nog twee wagonnetjes voor de elektrische trein van mijn jongere broer als cadeautje gekocht en voor mijn vader twee mini-drankflesjes bij een slijter. Mijn vader verzamelt die. Een klant in de winkel  (in mijn ogen een beetje een Coronation Street type) maakte nogal wat spats, een jonge toerist die zomaar drank kocht. Ik zag het probleem niet, mijn moeder stuurde mij ook wel eens naar de slijter om een boodschap een fles berenburg, waar mijn opa elke zondag twee borrels van nam. Gelukkig vond de slijter het geen probleem en kreeg ik de twee miniflesjes toch mee.

De laatste dag van de schoolreis hebben wij ook de kathedraal in Canterbury nog bezocht en toen voeren wij nu met de veerboot van Dover naar Oostende en daarna weer verder met de bus weer naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver