zondag 3 juni 2018

Milligerplas, Schoonebeeker

Aan de westelijke rand van Zwolle tussen de wijk Stadshagen en de Mastenbroekerpolder ligt een leuke recreatie en natuurplas, de stadskant is recreatiegebied met strand, haventje en paviljoen, de noordelijke helft van deze voormalige zandafgraving is natuurgebied.

De hele dag een beetje aan huis gebonden geweest, ondertussen wel nog even rummikub gespeeld met mij dochter maar niets aan want verloren ;) en voor mijn vrouw een uurtje pauze heeft van haar werk om kwart voor zeven heb ik net nog even een uur om mijn vleugels wat uit te slaan.
Ik heb mijn fiets gepakt en ben richting Milligerplas gefietst. Ben daar best vaak geweest, meestal tijdens mijn rondje hardlopen. Nu ben ik er dus weer eens op de fiets. Vandaag fietste ik via de westzijde van de plas richting Ruimzicht. Je ziet vele watervogels, Canadese ganzen, eenden, zwanen, kokmeeuwen en helemaal aan het uiteinde is een wand neergezet, omdat er ook oeverzwaluwen langs deze plas broeden. De wand is ook door de oeverzwaluwen in gebruik genomen. Aan het einde van de plas ben ik omhoog gefietst het Hasselterpad op. In de oksel van dit talud staat deze zondag de Zwolse schaapskudde Schoonebeeker heideschapen te grazen. Op dit pas geopende betonpad fiets ik met zicht op de polder en de plas en later ook Stadshagen richting 's Heerenbroek.  Na een paar kilometer het talud weer af en fiets ik langs de polder zelf, boven het mais veld tuimelen kieviten en zo nu en dan zitten ze weer tussen het nog jonge gewas. Later voorbij het pompstation, zitten nog twee knobbelzwanen met hun jongen langs de weg.  Bij de boerderijen hier vliegen ook zwaluwen, dit keer geen oeverzwaluwen. Na 's-Heerenbroek fiets ik weer naar huis en tegelijk met mij komt ook mijn vrouw met de auto thuis voor wat eten. Was weer een leuk fietstochtje.



De Schoonebeeker is het grootste heideschaap in Nederland. Kenmerkend zijn de hoge poten en lange romp. Beide geslachten zijn ongehoornd en vertonen een zogenaamde Romeinse neus. De kop is lang en smal met een enigszins brede bek. De oren zijn groot en hoog aan de kop geplaatst. Ze staan iets opzij en zijn naar voren gericht. De Schoonebeeker stelt weinig eisen aan haar leefomgeving en staat dicht bij de natuur. Het karakter is vertrouwelijk. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver