donderdag 14 juni 2018

Havelte vroem vroem


Twee vakanties in het verleden voeren wij met onze boot door de Drentsche Hoofdvaart noordwaarts. Richting Meppel, daar een nachtje blijven liggen, om te shoppen en voorraad in te slaan en daarna noordwaarts, de Drentsche Hoofdvaart op.

12 juli 2007 Onze dochter is 13 en onze zoon 12.

De dag begon vandaag met een plons. Onze 15 jaar oude stabij kletterde van het gangboord, maar zwom nog verbazend snel naar de steiger. Ja in een box liggen met een bijna blinde hond heeft zijn nadelen. Na het ontbijt zijn mijn vrouw en ik nog even naar de Aldi geweest.
Toen zijn mijn vrouw en zoon nog even wezen funshoppen in de stad Meppel. Om kwart over een na de koffie besloten wij vieren te vertrekken. Onze dochter had voor vertrek nog even een dvd-tje gekeken. De haven uit naar rechts moesten wij eerst nog tot twee uur wachten voor de Galgekampbrug. Wat bruggen en twee sluizen verder kwamen wij dan aan in Havelte. Van de eerder in Meppel gekochte boodschappen, vormden aardappelen, komkommer en kalkoen een heerlijke maaltijd.

Daarna zijn mijn dochter en ik nog even lekker gaan fietsen in de omgeving langs de hunebedden in Havelte en zo. Mijn dochter 13 toen, genoot daar iets minder van dan ik, maar ja. Het is heerlijk fietsen in deze omgeving. Na ons rondje  gingen mijn vrouw en mijn zoon nog lekker te fietsen door glooiend bos- en heidelandschap rond de Havelterberg. Ze kwamen nog bij 2 VN-tanks waar mijn zoon van 12 bij op de foto ging. Dat vond hij in elk geval prachtig. Ja Drenthe is prima vakantie-gebied.

13 juli 2007

De volgende dag eerst wat gelezen nog voor het opstaan, want je wordt al vroeg wakker van het vele groen groen  van alle auto's over de weg aan de andere kant van de vaart. Dan een heerlijk ontbijtje met zijn vieren in de kajuit. Tegen de middag zijn mijn zoon en ik dan nog even lekker gaan fietsen, langs het openluchttheater, landgoed Overcinge en nog wat gehuchten. Rond kwart over een gingen wij toen weer varen, door Uffelte richting Dieverbrug.

Bij de 1e sluis bij Uffelte kwamen wij op ons gemak aan dobberen,  want de Drentsche Hoofdvaart is een kwestie van geduld, hier wordt langzaam gevaren en er zijn veel sluizen en bruggen. Ondertussen was er een jodocus uit Blokzijl hard aan het brullen, bang dat wij voor zouden pikken bij de sluis, maar zo zij wij niet, we lagen lekker wat te dobberen, tot wij aan de beurt waren en vonden het niet nodig van te voren ook af te meren, op naar Dieverbrug, volgende sluis...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver