vrijdag 15 juni 2018

Dieverbrug, Jodocus


13-7-2007 Met zijn vieren met onze boot op vakantie (pa + ma, 2 jonge (bijna) pubers en een stokoude hond)

Onze vaarvakanties in Nederland

Rustig voeren wij verder vanaf Havelte via Uffelte de Drentse Hoofdvaart door naar de Dieversluis. Daar zat dezelfde brulboei van een Jodocus uit Blokzijl ons weer dwars.

Hier botste de zeer onervaren zondagschipper in de sluis bijna tegen onze boot aan. omdat ie alleen de achterkant van zijn vakantiebootje tegen de kant hield en zijn boeg naar het midden dreef.
Ja, in sluizen maak je nogal al eens wat mee! Later in Peelo weer.

In Dieverbrug wilden wij daarna in de sluiskolk afmeren, maar daar was geen plekje meer. Beter!
Want wij vonden even verderop een veel mooier plekje  aan een rustig pad voorbij de brug. 's Middags gingen mijn vrouw en dochter naar Diever voor boodschappen. Ik lekker even krant lezen en strips, mijn zoon vissen in de vaart. Hij ving nog een voorntje, daarna een kleine blei en later ook nog eentje van een 35 cm. Ja dit zou zijn grote visvakantie worden.

Mijn dochter heeft pannenkoeken gebakken en ik prut met gehakt, lekker gegeten dus. Na 't eten hebben mijn zoon en ik nog een fietstocht gemaakt door Diever naar het bos en langs een mooi vennetje vol krabbenscheren en mooie felgroene kikkers, toen over het pad naar het onderduikershol waar in 1943 en 1944 mensen ondergedoken hebben gezeten, die helaas door de Nazi's zijn gearresteerd. Tien van de elf hebben de kampen niet overleefd.

Toen fietsten wij weer verder door bos en heide, soms begeleid door prachtige hooglandkoeien en stieren. Door het buurtschap Oude Willem gingen wij over een beek waar een eik overheen was gevallen. Voor mijn zoon een prachtig object om de beek over te steken, maar...
op het hoogste punt moest mijn zoon poepen, gelukkig had ik als 'kampeerder' nog wat papier in mijn kontzak. Terug bij de Shellpomp aan 't kanaal heeft mijn zoon dan maar een ijsje gehaald.

Mijn lief ving even later weer terug nog een blei van zo'n 35 cm. Mijn dochter heeft nog een asbak gekleid van DAS. Het was weer een leuke dag met toast, bier, shandy en een droge kosterworst tot besluit.

Het is best leuk een dag of twee op deze vaart tussen Meppel en Assen te verblijven, maar wij willen op een gegeven moment dan wel weer naar ruimer water. Het ene jaar gingen wij ook nog bij Smilde bakboordzijde / linksaf richting Appelscha, dan zit je nog tot midden in Friesland op klein water, de andere keer gingen wij door richting Groningen. Boven Groningen op de maren heb je ook alle ruimte...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver