vrijdag 20 december 2019

Genemuiden, Haventje Poldertje


Met onze kinderen van 12 en 11 zijn wij een paar dagen met de boot, want het is Hemelvaartsdag 25 mei 2006.

Logboek:

Vanmorgen miezerde en regende het. Na het ontbijt was het droog en hebben wij op onze vouwfietsen de boot gehaald. De kinderen waren nog even thuis aan het computeren ‘Habbohotel’.
De boot hebben wij bij de brug vlak bij huis afgemeerd en volgeladen. Helaas ontsnapte de kat uit de armen van onze dochter, kon zij niets aan doen hoor, die kater moesten wij eerst weer terug, dus een half uurtje later vertrokken wij.

Varen, cd’tje aan, soms wat regen, de ruitenwisser deed het niet, later de Omrop aan met het weer van Piet Paulusma. Rond half 2 waren wij bij het haventje voorbij Genemuiden, ’t poldertje vlak naast het Scheepvaartgat. In de regen afgemeerd. Onze dochter zat ondertussen lekker te tekenen. Onze zoon wilde Risken, dan wij maar met zijn drieën Risken. Daarna was het droog en tijd voor een kuiertje. Mooi langs de dijk van het Zwarte Water gelopen. Onze zoon heeft die middag ook nog even gevist.
Veel mooie dingen hier op de ruimte. Wat wij in 2x een kwartiertje lopen zoal hebben gezien: bruine kiekendief, eenden, ganzen, zwanen, kokmeeuwen, visdiefjes, meerkoeten, futen, aalscholvers, reigers, grutto, kieviten, een haas en zelfs een ooievaar…enz… En de schapen op de dijk zijn met hulp van hun lammeren in staat om zelf het schapenhek open te drukken.
En de avond heerlijk moe afgesloten met een paar borrels en biertjes.

Vrijdag 26 mei 2006

Heerlijk rustig uitgeslapen. Wat een stilte om ons heen, zalig gewoon. Rond 10 uur een ontbijtje genomen. Na ’t ontbijt zijn mijn vrouw en dochter even op stap geweest in Genemuiden en hebben daar allerlei hebbedingen gekocht. Daarna met zijn vieren heerlijk een bakje op de boot en de beide kinderen zitten te tekenen. Mijn zoon en ik zijn ook nog even op de struin geweest in het stadje Genemuiden en bij de C1000 hebben wij allerlei lekkers meegenomen. Wel bleef het de hele dag regenen. In die regen hebben mijn vrouw en ik toch nog heerlijk gewandeld.
Mijn zoon ging lekker in de regen nog een balletje hooghouden, de voetballer. De motor van de boot hebben wij nog een tijdje stationair laten draaien, om de accu weer te laden en ondertussen werd het ook weer lekker warm aan boord.
Hopelijk morgen beter weer.

Zaterdag 27 mei 2006.

Mijn zoon schrijft: We hebben vandaag een schildpad gezien hij was 20 cm ongeveer ‘tekeningetje’ zo zag hij of zij er uit.

Het was een roodwangschildpad in de vijver met de lange brug in Genemuiden. Waarschijnlijk ooit door een eigenaar daar geloosd, die hem zat was. Wij waren daar even op de fiets bij de passantenhaven, om onze potty te legen.

Net even een hele zoektocht gehad in de boot, want wij zagen de kat niet. Nu had ie ’t luikje onder mijn dochters bed open geduwd en daar lag ie. Maf beest! Wel grappig, maar ook even schrikken.
Vanmiddag heb ik mijn dochter even naar het voetballen in Genemuiden gebracht. Mijn dochter haar schoolvriendin is vanmiddag bij SC Genemuiden. Mijn zoon en vrouw zijn die middag ook nog naar de C1000 in Genemuiden geweest, onder andere omdat vrienden met hun boot hier ook heen komen. Dan moet je toch wat lekkers aan boord hebben.

Mijn dochter schrijft: Goeiendag Agenda, Vandaag moest mijn vriendin’s broertje in Genemuiden voetballen, dus konden wij samen even bijbabbelen. Dat was heel gezellig.

’s Avonds heeft mijn zoon gevist bij het sluisje. Helaas ving ie niks. Toen hij bezig was met vissen (ik stond er bij te kijken) moest ik even piesen. Ik stond achter het poldergemaaltje te piesen, schrik opeens…. Slaat met lawaai ineens het gemaal aan, met een grote schroef werd het water de polder uit en de haven in gepompt.  Veel beweging in het water aan de kant van mijn zoontje, maar helaas, toch geen dikke baars gevangen en na een minuut of 10 stopte het gemaal weer.

Zes hazen in groepjes van drie jaagden achter elkaar aan in de weide naast de boot. Toen mijn zoon en ik even naar het Zwarte Water liepen, om te vissen liep een haas voor ons uit over het hazepad. Weer even later sprong 5 meter achter ons ineens een andere haas boven de rietkraag uit over het hazepad terug naar het weiland.

De vriendin, mijn vrouw, zoon en ik gingen even voetballen. Vriend en onze dochter deden niet mee. Dikke lol, mijn dochter filmde. Toen mijn zoon en ik met 4-3 voor stonden, schopte mijn vrouw ineens in het vuur van de strijd met de krop van haar voet achter het prikkeldraad. Allemaal even bezorgd. Einde wedstrijd.

Zondag 28 mei 2006

Gelukkig viel het allemaal wat mee met mijn voet en na een nacht slapen gaat het weer prima…. Schrijft mijn vrouw.

Het schijnt vannacht nogal wat gestormd te hebben en geregend en zo’n huurboot verderop had ’t touwtje niet goed vast, hoorden wij van een buurman, dus die huurboot lag ’s nachts dwars in de vaart en vanmorgen was die boot weer aan ’t stunten, want toen had ie de touwtjes al lost terwijl ie de motor nog niet aan had en gezien er  nogal wat wind was, lag die bijna tegen de zeilboot voor hem en daarna weer dwars in de vaart.

Na de koffie zijn wij met onze vrienden (de beide boten dus) weer afgezet, wij richting huis (thuishaven) en zij naar Zwartsluis. Thuis lekker douchen en dan is zo’n lang geslaagd weekend ook zo maar weer om.

Meer over en vanuit Genemuiden staat in onderstaande stukjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver