vrijdag 20 december 2019

Schöne Welt

Schöne Welt

Gisteren op 19 december 2019 is Jules Deelder op 75-jarige leeftijd overleden. Terencht, de media staam er vol mee, deze nachtburgemeester van Rotterdam was bij leven de markantste persoon van deze stad.

Een markant figuur en hij schreef ook wel eens een boek. Ik lees wel eens een boek.
Sowieso ken ik Schöne Welt en Modern Passé van Jules Deelder die heb ik ooit bezeten (misschien liggen ze nog wel op de vliering) en dus ook gelezen.

Ik ben ook wel eens naar een voorstelling van hem geweest in Workum. Ik denk, dat het ongeveer in 1988 geweest moet zijn. Met drie vrienden reden wij vanuit Leeuwarden naar de Klameare in Workum. Daar sprak Deelder: poëzie en proza en wat jazz.

De man was volgens mij alleen in zijn Citroën CX en had verder een grote doos boeken mee.

De voorstelling was deels een feest der herkenning veel van zijn verhalen had ik al of gelezen, of op tv langs zien komen, toch was het erg leuk.

Na het optreden ging ie met zijn grote bruine doos vol boeken de zaal in en daar verkocht ie ze voor een joetje per stuk, geen geld. Ik had er geen gekocht. Hij had Schöne Welt bij zich. Die had ik al in bezit.

Wij redelijk nuchter met zijn allen ’s nachts weer terug naar Leeuwarden. Ik hoorde later, dat Jules Deelder zelf voor ie naar huis reed nog wel een paar borrels had genomen in een Workumer kroeg, voor ie met zijn wagen weer naar Rotterdam reed.

Ter afsluiting van dit stukje nog twee citaten:

Ik heb in mijn leven echt alles gebruikt wat God verboden heeft. En een heleboel dingen waarvan God niet weet dat het bestaat.

In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver