woensdag 23 december 2020

Calais, hovercraft

 11 september 1978

Met de vierde klas van de MAVO gaan wij een paar dagen op schoolreisje naar Londen. Op de heenweg reden wij met de bus naar het Franse Calais. Daar zouden wij de hovercraft naar Dover nemen. Op 14-jarige leeftijd was dat voor mij mijn eerste buitenlandse trip. Toen wij in Calais aankwamen bij de hover terminal, was het daar nog een poosje wachten, maar eenmaal ingestapt waren wij in een half uurtje in Dover. Er stond een stevige wind en de tocht met de Seaspeed SRN4 The Princess Anne was net een lange rit met een rupsbaan. Stewardessen slingerden heen en weer door de gangpaden en een deel van mijn jaargenoten werd zeeziek en gaf over in de kotszakjes.

Ik niet, overigens in de rit met de bus verder naar Londen werd ik alsnog zo wagenziek, dat ik moest overgeven :( Verder hebben was het een heel leuk reisje naar London, Windsor en Canterbury.

Een Hovercraft van Hoverlloyd

Seaspeed SRN4 The Princess Anne

In 1978 voeren nog twee maatschappijen met hovercrafts over het Nauw van Calais, Hoverlloyd en Seaspeed. In 1981 fuseerden deze maatschappijen tot Hoverspeed.

De Hoverspeed Calais - Dover fast ferry service is in 2005 gestopt met ferry overtochten tussen Calais en Dover. 

De hovercraft, of luchtkussenvoertuig (Engels: ACV: air-cushion-vehicle), is een voertuig dat zich zowel over land als over water kan voortbewegen. Onder de hovercraft bevindt zich een soort rok, waar lucht in geblazen wordt. Hierdoor ontstaat een soort luchtkussen onder de hovercraft, waardoor hij geen direct contact met de ondergrond maakt. Hier komt ook de naam hovercraft vandaan (hover=zweven, craft=voertuig'). De hovercraft beweegt zich voort door middel van propellors. De hovercraft is vervolmaakt door Christopher Cockerell in 1959. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver