maandag 10 augustus 2020

Hartige taart

Afgelopen vrijdag zei ik tegen mijn lief, 'ik ga morgen weer 's een hartige taart maken'. Nu zijn er van Koopmans wel speciale mixen voor quiche, of hartige taart, maar die heb ik zaterdag niet gebruikt.

Ik ben als volgt te werk gegaan:
Ingrediënten, beetje zout, beetje melk, drie eieren, bosje lente-uitjes, knoflook, zelfrijzend bakmeel, paar kerstomaatjes en wat zelfgemaakte sambal en ik had 150 gram blokje ham, wat boter.
Je kan ook andere groenten gebruiken, maar dit was, wat er was...

Eerst heb ik van zelfrijzend bakmeel, wat water en een snufje zout een bal deeg gekneed en die 20 minuten afgedekt in de beslagkom weggezet.
Vervolgens, lente-uitjes schoonspoelen en snijden, blokjes ham fruiten in koekenpan met wat boter, lenteuitjes en knoflook er even bij en pan uitzetten.
Daarna heb ik het deeg nog een keer gekneed en uitgerold tot een schijf van 25 á 30 cm. Die schijf  heb ik in een kleine ingevette springvorm gevouwd, langs de kanten omhoog.

Al liedjes neuriënd bij de voorbereiding denk ik terug aan de heerlijke quiche die ik eens heb gegeten op een prachtig terras in het mooie kleine Franse dorpje Gerberoy.

In een kom heb ik drie eieren, wat (heel weinig) meel en een scheut melk geklopt, wat sambal en de inhoud van de koekenpan erbij en nog eens geklopt. Dit geheel heb ik in de springvorm gegoten in 'de bak' van deeg, daar heb ik nog 6 halve kerstomaatjes in gedrukt.
De springvorm met inhoud zet ik in onze hete luchtoven op 180 graden en laat ik een 40 minuten bakken. Nadat ie gaar was heb ik de taart in drie forse stukken gesneden en wij hebben er heerlijk van gegeten op de tropische zaterdag met een frisse salade erbij.

Lekker ite!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver