donderdag 13 augustus 2020

Kanoën

Een van de sporten waar ik mij zo nu en dan mee bezig heb gehouden is kanoën. Dit deed ik in verschillende (meestal geen eigen) kano's die zich ook verschillend gedroegen. Maar altijd had ik veel lol bij deze vorm van watersport, die toch veel meer een sport is, dan de 'watersport' die wij in onze motorboten bedreven.

Op de rivier de Delaware op de grens van de staten New Jersey en Pennsylvania in de Verenigde Staten ben ik toen pas getrouwd met mijn zus en tante kilometers in twee kunststof kano's deze snel stromende rivier afgevaren, zij samen in een kano en ik alleen. Soms bleef ik bij een stroomversnelling even steken op een kei, wegdrukken met de peddel, of even voetje erbij, want dit was een open kano. Dikke lol en mooi weer.

Wij hebben ook acht jaar in Harderwijk gewoond, vlak bij het Wolderwijd. Daar gingen wij soms vanaf een strandje dan wel eens kanoën op van achterburen geleend kano's. Dit waren gesloten kano's, da's iets moeilijker instappen, kiep je wat te veel dan vaar je weg met een natte kont. Met deze kano's voeren wij dan langs de kust heen en weer.

Ook in Hindeloopen hebben wij in de grachtjes in dergelijke kano's gevaren.

Open kano's hebben wij in 2001 in Hattem, toen onze kinderen nog klein waren open kano's gehuurd en elk met een van de kinderen aan boord op het Apeldoorns Kanaal gekano'd. Heel leuk. Mijn dochter van 7 voer met mij mee, mijn zoon van 6 met mijn vrouw. Ik had het gemakkelijk, want het bleek dat mijn dochter toch veel fanatieker mee roeide dan mijn zoon.

In 2010 hebben wij een opblaaskano gekocht, deze namen wij mee in onze boot en met deze kano hebben wij op meerdere plekken, zoals het Groote Gaastmeer, Marknesse, Tollebeek geroeid, dit wilde best, maar niet zo snel als in een kano van harder materiaal.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver