woensdag 5 september 2018

Vingerplant


In onze achtertuin stond een steeds verder uitdijende sering. De sering is in onze tuin een zeer algemeen, want ook aan de voorkant en beide zijkanten van onze tuin staan seringen. Tijd voor wat anders. Mijn vrouw was maandag op haar vrije dag met mijn dochter aan het winkelen en kwam onder andere thuis met een vingerplant.

Eigenlijk wilden wij die al lang eens, die achterste hoek in onze tuin wilden wij toch al wat anders inrichten en  's middags al had mijn vrouw de groencontainer al gevuld met het bovengrondse deel van de struik, 's avonds heb ik het wortelstelsel uitgegraven en daarmee een kop op de groencontainer gemaakt.

Nu kan de grote vingerplant (een fatsia japonica spiderweb) worden geplant, gat gemaakt water erin, plant erin en klaar. Ondertussen maakte mijn vrouw nog even een bonte schildering op de schutting erachter. Vorig jaar in bij het Indonesische huis in het Openluchtmuseum in Arnhem zagen wij mooie exemplaren van de vingerplant ook in de 'koude' grond. Op een beschutte plek moet dat prima kunnen in Nederland.

daar staat ie rechts van de zonnebloem

De Vingerplant, ook wel Fatsia japonica is een groenblijvende plant uit de klimopfamilie (Araliaceae). De plant komt uit het zuiden van Japan. De grote bladeren hebben acht lobben, en daaraan dankt de plant zijn naam: 'Fatsi' is een oude Japans voor acht. Hier wordt de vingerplant vooral als kamerplant of kuipplant gehouden, maar is op een beschutte plek in Nederland winterhard en kan dan 3-6 m hoog worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver