vrijdag 31 mei 2019

Spakenburg, tussen twee kastelen

Onze vaarvakanties in Nederland

In 2009 waren wij met zijn vieren op onze boot op vakantie gegaan richting Noord-Holland o.a. naar Volendam, Marken en de Zaanstreek. Wij zijn nu op de terugweg.

24 juli 2009 sliepen wij op het eilandje De Schelp in het Gooimeer.

Die ochtend begon met even zwemmen, mijn vrouw haar haren wassen, want een douche heb je natuurlijk niet op zo'n eilandje. Ondertussen was het helemaal donker geworden wegens naderend onweer. Na het douchen en onder het genot van donker naderend onweer hebben wij ontbeten.

Na het ontbijt was het ergste onweer ook voorbij en na de gebruikelijke controles, olie, koelvloeistof e.d. vertrokken wij naar Spakenburg. Alhoewel wolken zich samenpakten was het toch een droog tripje.

In Spakenburg vonden wij een plekje tussen twee kastelen van jachten, waarvan een ook nog denigrerend zei, dat hij speciaal voor een klein bootje een plek over had gelaten. Mijn vrouw zei, dat wij ook trots zijn op ons schip. De man bond weer in met allerlei excuses...

Met zijn allen hebben wij even in het dorp gewinkeld. Wij hebben de aansluiting van de stroom uitgebreid met een koppelstukje voor op de langere stroomkabel, zodat wij ook vandaag walstroom kunnen hebben, ook al liggen wij een heel eind van de stroompaal. Chinees gehaald en gegeten aan boord, deze keer voor onze begrippen nogal duur en niet superlekker.

's Avonds hebben mijn vrouw en ik nog even alvast boodschappen voor de volgende dag of dagen gehaald. Morgen nog wel even vlees en vers brood halen en wij eindigden deze vakantiedag met een biertje.

25 juli 2009

De volgende ochtend werden wij heerlijk wakker op ons nieuwe laken in Spakenburg. 's Morgens ben ik met mijn dochter nog even langs de C1000 gegaan voor diner voor onze hond. Voor ons in de rij stond een oud vrouwtje, dat constant scheten liet en verder wist zij het ook niet helemaal meer. Ze had twee beursjes en ze had geen idee, waar zij met haar geld heen moest.

Daarna zijn mijn dochter en zoon nog even de markt over geweest en nadat wij van onze dochter vorige week al een mooie koffiebeker hadden gekregen, kwam onze zoon nu met een mooi beeldje met twee stenen katjes voor ons thuis.

's Middags vertrokken wij weer. Een tijdje dweilen voor de sluis bij Nijkerk en toen op het stevige windje van vandaag door naar Zeewolde, naar het haventje van de RCN camping. Hier wat rondgewandeld en onze dochter heeft aan boord cakejes met walnoten gebakken.

Onze zoon ging ook in Zeewolde net als de avond ervoor in Bunschoten-Spakenburg weer lekker even skaten. 's Avonds bankhangen aan boord. Lekker vol van de cakejes en de uitgebreide maaltijd.

Lekker dagje, waar we de volgende dag heen gingen, wisten wij toen nog niet.