woensdag 24 mei 2023

Mastenbroek, tafeleenden

Afgelopen zondag had mijn lief een lange werkdag, het was droog en behoorlijk warm, weer eens een mooie gelegenheid om na het ontbijt een stuk te fietsen. Ik pompte in het hok de banden van mijn sportfiets even op en fietste de dijk op. Ik reed naar het noorden richting Hasselt.

Het eerste wat mij opviel, dat er bij Genne-Overwaters  tegenwoordig een camping is en goed bezet, logisch, want het is een prachtige plek daar op het punt waar de Vecht in het Zwartewater stroomt. 


Ik fiets verder en tip even Hasselt aan er direct weer uit en ik fiets richting Ruimzichtweg. Voorbij het viaduct blijf ik even staan en loop even het natuurgebiedje in even rondkijken en voor mijn onbekende plantjes op de foto zetten. Kom ik er straks met behulp van ObsIndentify wel achter wat het zijn.


Ik fiets verder onder het viaduct door de Mastenbroeker polder in. Daar zie ik allerlei weidevogels, kieviten, ik hoor grutto's zie scholeksters, meeuwen, tafeleenden, kwikstaarten en voor mij de eerste boerenzwaluwen van dit seizoen en nog veel meer.

tafeleenden

Tafeleenden zijn duikeenden die vooral in de herfst, winter en begin lente in Nederland te zien zijn. Je ziet ze meestal in groepen en zijn na zonsondergang het actiefst. Opvallend is dat de woerden al in juni wegtrekken, als de vrouwtjes nog broeden. De vrouwtjes en de jongen vertrekken dus later. 
Het mannetje heeft roodbruine kop met fel rode ogen, een zwarte borst en stuit en verder een lichtgrijs verenkleed. Het vrouwtje is minder opvallend, met een lichtbruine kop en stuit, en op de romp een licht grijsbruin verenkleed. Het vrouwtje kwaakt laag, maar de woerd maakt  tijdens balts de balts een bijzonder geluid als speelgoedautootje dat wordt opgewonden.


Op een gegeven moment passeer ik het dorpje Mastenbroek, waar het vol met auto's staat. Ja het is nog redelijk vroeg op de zondag morgen en de kerk zit hier (neem ik aan) vol. Ik sla rechtsaf, fiets het dorp weer uit waar een ooievaar op het nest zit.


En uiteindelijk kan ik weer naar Zwolle rijden, maar doe ik niet, want ik kan 's Heerenbroek nog wel even door. Hier hingen de groene shirts aan de vlaggenstokken, want hun eerste voetbalteam was zaterdag kampioen geworden,

Voor elf uur zit ik al weer thuis na rustig 25 kilometer te hebben gefietst aan een bakje koffie in onze tuin en de koolmeesjes in het nestkastje zijn druk met het voeren van hun kuikentjes.


Meer over en vanuit Mastenbroek staat in onderstaande stukjes


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver