woensdag 31 mei 2023

Lepelaar

 Ook afgelopen zondag was ik weer een stukje aan het fietsen. Nu sloeg ik vanaf de Hasselterdijk af naar de Ruimzichtweg en reed ik naar de Milligerplas, zwaluwen fladderden om mij heen en er was verderop achter het riet een grote witte vogel aan het foerageren. Het was deze keer geen zilverreiger, ja het is een lepelaar. Mooi toch op plekken waar ze veel voor komen Texel, Schiermonnikoog heb ik ze nooit gezien, op het verkeerde moment op de goeie plek... Nu zie ik er een vlak bij huis. Filmpje!


In 1970 waren er nog maar 170 broedpaar in Nederland, nu enkele duizenden. De lepelaar heeft zich spectaculair hersteld. De Nederlandse populatie lepelaars is uniek, in andere landen in Noord-West Europa broeden ze nauwelijks. Lepelaars bevinden zich van februari tot september/oktober in Nederland. Via Franse en Spaanse moerassen trekken ze naar winterkwartieren langs de West-Afrikaanse kust. Lepelaars broeden in moerassige gebieden, dichte rietkragen of moeilijk bereikbare bomen en struiken, maar ook op kwelders. 
De lepelaar is een grote witte vogel met unieke lange, lepelvormige snavel. Lepelaars hebben in prachtkleed een oranjegele borstvlek en een lange, dikke, afhangende kuif. Onvolwassen vogels hebben zwarte vleugeltoppen en vleeskleurige in plaats van een zwarte snavel met een oranjegeel uiteinde en de borstvlek ontbreekt. Van afstand hebben de eveneens witte zilverreigers een meer verticale houding. Vliegen doen de lepelaars met gestrekte hals. Zilverreigers trekken hun hals in.

De vogel vliegt weer weg


Mijn fietstochtje kan niet meer stuk, onderweg nog wel meer mooie dingen gezien, maar dit was deze Pinksterdag het hoogtepunt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver