donderdag 9 april 2020

Pinksterbloem

De afgelopen weken vanaf ongeveer eind maart zie ik steeds meer pinksterbloemen in bloei staan als ik een rondje met onze hond loop. En dat doe ik best wel vaak nu ik door de coronacrisis al een paar weken thuis werk. Wat ik mij al een hele tijd afvraag en het antwoord heb ik niet is, waarom deze mooie roze bloemetjes pinksterbloemen heten. Het is nu rond Pasen en tegen de tijd dat het Pinksteren is zijn ze allemaal allang weer uitgebloeid.


De pinksterbloem, (Cardamine pratensis), is een plant uit de kruisbloemenfamilie, inheems en algemeen in Nederland en België. Hoogte tot 50. De plant heeft een bladrozet, holle en ronde stengel is hol, samengestelde bladeren zijn. De deelblaadjes van het bladrozet zijn kort en breed en vaak bochtig getand en de stengelbladeren smal en lang. De vrucht is een hauw. Deze zijn bij de pinksterbloem smal en maximaal 5,5 cm lang. De bloemen zijn tweeslachtig, er zijn 6 meeldraden en 1 stamper met een korte stijl. De meeldraden hebben gele helmknoppen en komen voor in 3 paar, waarvan 2 lange van 5 tot 10mm en 1 korte van 3 tot 6mm. Het vruchtbeginsel bestaat uit 2 gefuseerde vruchtbladen, is bovenstandig en bevat 20 tot 30 zaadknoppen. De bloemen groeien in een tros. De kelkbladen zijn onderaan met elkaar vergroeid, de kroonbladen niet. De kroonbladen zijn maximaal 1,8 cm lang en hebben een lila tot roze kleur met paarse aders, ze zijn zelden wit. De plant bloeit ondanks haar naam met name in de periode vóór Pinksteren. Eind april is meestal het hoogtepunt. De plant komt voor in graslanden, bossen en moeras. In een erg nat milieu past ze zich op een bijzondere wijze aanheeft ze zich op een bijzondere manier aan: de deelblaadjes zijn dan kortgesteeld en beginnen al, terwijl ze nog aan de plant zitten, worteltjes te vormen. Wanneer ze van de plant afvallen, kunnen ze uitgroeien tot nieuwe planten. Het zaad komt in een dergelijk permanent nat milieu slecht tot ontkieming en op deze wijze kan de soort zich toch nog voortplanten. Pinksterbloem werd vroeger gebruikt tegen voorjaarsmoeheid vanwege het hoge gehalte aan vitamine C.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver