vrijdag 12 oktober 2018

Rutten, Tjibbe

Onze vaarvakanties in Nederland

Op vakantie met onze boot met ons vieren.

Wij sliepen in de haven op Urk en de vakantie ging snel. Wij waren al vroeg wakker van al het geklots van alle pakes en beppes, die weet ik hoe vroeg met een noodgang de haven uit moesten varen. Wij lagen te klotsen alsof wij op open zee lagen in plaats van in een beschutte haven aan het IJsselmeer. Wij hadden onze hond uitgelaten, de matten geklopt, kortom de boot huishoudelijk een beetje uitgemest. Een wasje gedaan en ontbeten met heerlijke oppiep broodjes uit ons kleine oventje.
Mijn vrouw en ik hadden nog even gezwommen bij het strandje aan het IJsselmeer, onze puberdochter gedoucht en onze zoon sliep net wat langer.

Wij voeren richting Emmeloord, om daar boodschappen te gaan halen, met onze 2,40 meter doorvaarthoogte konden wij ondanks het schaft van de brugwachter nog net onder de laagste gesloten brug door.

Eigenlijk wilden wij een mooi plekje vlak voorbij Emmeloord voor de nacht, maar daar vonden wij er geen met geschikte palen om aan te leggen. Verder maar weer. Turen en loeren in de diep ontwaterde Lemstervaart, uiteindelijk vonden wij een mooi plekje ter hoogte van Rutten.  Er stond een witte plastic stoel, waarschijnlijk een vaste visstek van een dorpeling. Wij doopten hem Tjibbe.

Even later kwam er een 15 meter voorbij onze boot die precies in een hoekje lag bij een zijslootje inderdaad de visser zijn plekje op de witte stoel innemen. Tjibbe is een Turk.
Wij dronken ondertussen een lekker biertje en gingen later onze avondmaaltijd klaarmaken.

De andere ochtend voor wij weer vertrokken, zat Tjibbe alweer te vissen. Onderweg naar Lemmer kwam er nog wat in de schroef, gelukkig voeren wij het er ook zo weer uit. Ik hoefde dus niet te duiken. Al vroeg waren wij door de Lemstersluis aan het eind van de vaart, rechtsaf, stuurboord uit en dan via de volgende sluis Lemmer in. Wij waren vroeg en konden een plekje kiezen. Luxe hier.
Mijn vrouw en dochter gingen hier lekker shoppen, mijn zoon en ik deden de boodschappen. Niet heel veel, want vanavond gaan wij lekker uit eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver