zondag 2 januari 2022

Nieuwjaar

 De dag na oudjaar is nieuwjaar. Vroeger begon het nieuwe jaar voor mij nog wel eens een beetje brak, te veel gedronken en te veel oliebollen met het oude jaar. Hier is op de eerste dag van 2022 geen sprake van. Mijn lief moest al om 7 uur werken. Dus even na twaalven en elkaar een gelukkig nieuwjaar te hebben gewenst en de kinderen even geappt, lagen wij al in bed, nuchter! Wij hadden wel wat oliebollen en snacks op, maar niet overdreven. Voor mij een rustige saaie (maar dat is niet erg) zaterdag. Wat huishoudelijke dingen gedaan, een eind met de hond lopen en deel 4 van Millennium uitgelezen en in deel 5 begonnen. 's Avonds voor mijn lief, mijn zoon en mij zelf nog een lekkere kiprollade gebraden en gegeten met patat en appelmoes. Simpel en lekker.

Vroeger bij mijn ouders en ik was nog kind, was nieuwjaar altijd verplicht bij de opa's en opoe's op visite, eerst naar het oosten van Leeuwarden, waar mijn grootouders van moeder's kant woonden. Ooms, tantes, neef en nichten kwamen er ook rond koffietijd (dus na een korte nacht) en op de terugweg fietsten wij gelijk door terug in Huizum naar de grootouders van mijn vader's kant. Skispringen op tv daar en daar zaten wij dan de helft van de middag. Met nog wat oude oliebollen op, waren wij laat in de middag weer thuis en wij hadden hier en daar wat zakgeld gebeurd.

Nu wonen wij verder van onze ouders, die op hun beurt ook weer 50 kilometer van elkaar wonen. Onze kinderen kennen dit fenomeen dus (gelukkig) niet.  Wij gaan altijd gewoon ergens in de loop van de nieuwe maand te nieuwjaarswensen. Naar onze eigen twee toe, waarvan er een op zich zelf woont, maakt het ons al helemaal niet uit, of ze wel of niet op of rond nieuwjaar komt. Vrijheid blijheid, ze zijn altijd welkom, maar nooit verplicht.

Tijden veranderen.



Nieuwjaar is de dag waarop het begin van het nieuwe jaar wordt gevierd. In de westerse wereld valt deze dag op 1 januari, in andere culturen vaak op andere data. Bij deze viering zijn wederzijdse gelukwensen en goede voornemens gebruikelijk. In Kiribati (tijdzone UTC+14) wordt als eerst het nieuwe jaar ingeluid en als laatste zijn de Midway-eilanden (tijdzone UTC−11) aan de beurt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver