dinsdag 29 december 2020

The Nomads in het Theater aan het Water

 In de tweede helft van de 80-ger jaren werden er in het Theater aan het Water regelmatig popconcerten gehouden. Zo bezocht ik op 4 november 1987 met mijn zus een dubbelconcert van The Plastic Dolls een Nederlands rock trio en van de Tröckener Kecks.

Twee jaar daarvoor was ik ook al eens naar een dubbelconcert in deze zaal geweest. Op 14 november 1985 vond hier een concert plaats van de Leeuwarder punkband Kobus gaat naar Appelscha en de Zweedse garage rockband The Nomads. Van Kobus weet ik mij nog het schieten met het popcorn kanon te herinneren. Twee leden van deze band gingen later als Pigmeat verder, die ik in de jaren erna regelmatig live heb gezien en drie gingen later verder als Trio Hell, die ik live heb gezien in het Paard in een dubbelconcert met de Boegies en weer later ook nog eens in het Keldertje in Amersfoort.

Van the Nomads hoorde ik in 1984 voor het eerst, gewoon op de radio 3 FM, of was het toen nog Hilversum 3, op een programma over Cowpunk?  Where The Wolf Bane Blooms werd gedraaid. Ik heb dat nummer en nog wat songs van hun een tijd op cassettebandjes gehad. Later rond 2001 heb ik nog eens een vinylsingle van deze band gekocht in Rockheaven in Ermelo.

Het was een leuk concert van beide bands. Terwijl Kobus... speelde stonden de leden van The Nomads gewoon in het publiek naar dit optreden te kijken.

Bijzonder van de lokatie vond ik (heel anders dan bij het doorsnee poppodium), dat glazen werden opgehaald door personeel, dat er als echte obers bijliep. Tsja, dit was dan ook de kleine zaal van de Harmonie, de Schouwburg van Leeuwarden.

The Nomads, Pigmeat Trio Hell en Tröckerner Kecks zijn ook te beluisteren op Spotify afspeellijst Radio Omhuizen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver