dinsdag 17 november 2020

Blauwhuis, wereldrecord dakblazen

Zaterdag 12 september 1987

Vandaag gaan een maat van mij, waarmee ik ook geregeld een concert bezoek en ik naar het wereldrecord dakblazen in Blauwhuis. Vanaf de camping waar wij de weekenden doorbrengen probeerden wij een lift te krijgen naar het dorpje in de buurt van Bolsward. Dit lukte prima. Wij kregen bij Workum een lift van een vrouw in een Fiat Panda. Paste best. Wij achterin. Zij hoefden niet naar Blauwhuis, maar zetten ons voorbij Tjerkwerd uit de auto.

Via de dijk liepen wij naar Blauwhuis en de  Blauhúster Dakkapel zat er al te spelen. Niet zoals eerder (1972 voor mijn tijd) op het dak van het bejaardenhuis, maar op een speciaal op een plein in het dorp aangelegd plein. Als Fries had ik deze kapel natuurlijk al veel vaker zien en horen spelen, zoals  bij schaatswedstrijden op het Thialf en in de Frieslandhal bij de feesten na de Elfstedentocht van 1985.

Rond het dak waar de Blauhúster Dakkapel zat te blazen was een mooi terras waar wij lekker een pilsje konden drinken en genieten van dit evenement. Doede Bleeker liep langs de tafeltjes om door de Blauhúster Dakkapel te spelen stukjes te verkopen aan de tafeltjes.

Toen zij dan eindelijk na vele uren spelen het wereldrecord aan diggelen hadden gespeeld. Kwam de band Wildpower op een podium in een vrachtwagentruck aangereden, om vervolgens ‘Kom Van Dat Dak Af Te Spelen’.

Liftend, hoe precies weet ik niet meer, kwamen wij ook weer thuis.


Blauhúster Dakkapel en Doede Bleeker op Spotify Playlist Radio Omhuizen.

1 opmerking:

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver