vrijdag 19 april 2024

Heimbach, bergstadje aan de Roer

Deel 9 van paasvakantie 2024,  28-03-2024 (terug naar deel 8)

Onze vakantie op Tripadvisor

Onze paasvakantie 2024 Playlist op Spotify

Vanuit Zülpich waren wij naar het kleinste stadje van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen gereden. Het is een typisch Duits bergstadje met op het hoogste punt van de stad net als bijvoorbeeld in Bad Bentheim en Füssen een kasteel.

Eerst meldden wij ons aan bij het hotel vlak bij het kasteel. De uitbater was er die middag niet wegens familieomstandigheden, maar wel telefonisch bereikbaar en via telefoon en met behulp van een andere medewerker van het hotel, die ons bezig zag en hoorde, was binnen de kortste keren alles prima voor elkaar en had onze auto een plekje en hadden wij onze spullen op de hotelkamer.

zicht op Heimbach vanaf de burcht

Wij waren al gauw klaar in de hotelkamer en gingen samen met onze hond het stadje weer in en het kasteel bekijken. Burg Hengebach is vrij toegankelijk en ben je slecht ter been, je kan 24/7 met een lift omhoog naar het niveau van het restaurant dat gesloten was. Behalve een restaurant zit er tegenwoordig ook een school in dit slot. Ons bezoek beperkte ons dus tot de ballustraden, kijken door de kantelen hierop en via de toren ben ik nog omhoog geweest, waar je een prachtig uitzicht over de stad en de omliggende Roer-Eiffel hebt.

Een bibberig filmpje vanaf de toren van de burcht

zicht op de Roer vanaf het kasteel

De kasteelpoort (in- en uitgang), met de lift kom je ergens anders binnen

Na het kasteelbezoek vonden wij het wel tijd voor een lekkere maaltijd. Op het moment van ons bezoek waren er niet veel restaurantjes in deze stad open, maar wij vonden een pareltje. Café EifelGarden, waar wij in de Hengebachstraße naar binnen gingen, trap op en toen kwamen we in het sfeervolle restaurant dat uitkeek op de kerk in de hoger gelegen straat achter deze zaak. Wij werden vriendelijk geholpen en het eten was heerlijk. Salade en een soort van rösti-pannenkoekjes met zalm had ik gekozen. Echt een aanrader.
Later zijn we via de in- en uitgang boven aan de kant van de Clemenskerk weer verder het stadje ingegaan.

Wij liepen nog door het groenere gebied aan de overzijde van de Roer en uiteindelijk zochten wij tevreden ons hotel weer op.

Burg Hengebach vanaf de Roer gezien

's Avonds vermaakten wij ons op onze hotelkamer en wij sliepen lekker in het monumentale Astoria hotel. 's Ochtends waren wij al redelijk bijtijds wakker om onze eerste ronde te doen met de hond. Daar ontmoetten wij ook de vriendelijke uitbater van het hotel en spraken af rond 9 uur te ontbijten. Wij daalden weer af bij het kasteel naar het Roerdal, zodat onze hond zijn behoefte kon doen. In de binnenstad is bijna geen groen, dat verklaart voor mij, waarom hier veel volkstuintjes zijn.
Volkstuintjes voor en onder de burcht

Meer dan 100 soorten beleg in hotel Astoria

Rond 9 uur is het tijd voor het ontbijt. Wij maken nog even een praatje met de eigenaar en zijn technisch medewerker, die ons gistermiddag hielp en genoten van ons ontbijt. De mensen van het hotel zijn Nederland en dat verklaart ook de meer dan honderd soorten zoet beleg, waar je uit kunt kiezen.  Wij zijn beiden meer van hartig en kozen net als anders voornamelijk voor vleeswaren en kaas.

Tegen tienen stapten wij in de auto en reden naar het dichtstbijzijnde tankstation en startten daarna onze terugreis naar Nederland.

Naar deel 10 van onze paasvakantie.