zondag 16 februari 2020

Een Eppo, een gulden

Tot en met 1975 had je twee Nederlandse jongensstripbladen, Sjors en Pep. Daarnaast had je nog de Vlaamse jongensbladen Kuifje en Robbedoes. Aan het eind van 1975 werd Sjors en Sjimmie wegens dalende oplagen in elkaar geschoven tot een nieuw stripweekblad: Eppo.

Ik werd niet lid. Wij waren al lid van de Donald Duck en dat was een blad dat voor alle drie de kinderen leuk was. Wel kocht ik heel vaak een exemplaar in de losse verkoop van mijn zakgeld. 
Het zal ergens in 1976 of zo geweest zijn, ik reken de Eppo af bij Vos in de Jan van Scorelstraat, de verkoopster: 'Een Eppo, een gulden, must ook een dropke, dan nim ik oek nog even een..' Vertelde dit thuis, daardoor heeft deze uitspraak nog jaren een eigen leven geleid in ons gezin. 

Er stonden mooie vervolg-strips in en de Eppo ook leuke een pagina strips. 
Van veel van de strips in de Eppo kocht ik ook de albums of leende ze van de bieb in het Julianapark in Leeuwarden-Huizum. Voorbeelden hiervan zijn: Sjors en Sjimmie, Lucky Luke, Asterix, Agent 327, Opa, De Generaal, Franka, Leonardo en Flippie Flink.

Op een gegeven moment, ikzelf was toen ook al lang weer afgehaakt daalde ook de oplagen van de Eppo en zijn opvolgers zodanig, dat het blad werd opgeheven.


In 2009 verscheen de Eppo opnieuw. Ik las en lees nog wel eens strips en kocht er een keer of drie nog een, maar daar is het bij gebleven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver