vrijdag 23 augustus 2019

Lugano, even varen met de auto

Vakantie naar Italiƫ, deel 4

De laatste jaren gingen wij met de vakantie meestal met onze auto. Dit jaar doen wij het anders. Wij pakken de trein.
Na onze trip met de trein van een uur of 4 van Bazel, dwars door Zwitserland kwamen wij in het Lugano in het zuidelijke kanton Tessino aan. Het hotel lag vlak achter het station, dus wij waren zo ingecheckt.
Het was veel te warm om lang in het hotel te blijven, het was nog redelijk vroeg in de middag, dus al gauw besloten wij af te dalen naar beneden, het stadscentrum aan het meer van Lugano. Best gezellig daar.
Wij hadden al een lekker ijsje op en zagen een rondvaartboot op het meer. Dat gaan wij dus niet doen! Waterfietsen, deze keer niet in de vorm van een waterfiets, niet in de vorm van een speedboot, maar in de vorm van een auto. Ja, we gaan een uur met de waterfiets het meer op. Zo gezegd, zo gedaan, hartstikke leuk. Het was best zweten op het meer, maar zo midden op het water kun je zo heerlijk om je heen kijken en de omgeving in je opnemen. De stad, het water, de bergen, de kabeltreintjes de die Monte San Salvatore op en af lijken te kruipen.

Monte San Salvatore

Na dit evenement was het tijd voor wat lekkers, na eerst een plas te hebben gedaan op het openbaar toilet in het tunneltje onder de Riva Giocono Albertolli gingen wij twee keer een heerlijk glas bier bestellen in de Mojito Tropical Lounge aan de oever van het meer, heerlijk in een strandstoel. Net als gisteravond in Bazel betaal je ook hier 2 frank statiegeld per (plastic)glas. Een goede manier om de omgeving schoon te houden. Ook hier genieten wij op onze strandstoelen van alles wat wij zien, de mensen om ons heen, de muziek in dit tentje, de bonte kraai op de vlaggenmast.

Mojito Lounge

En 's later avonds is het ook tijd om wat te gaan eten op een gezellig druk terras op het plein tegenover het stadhuis. Hier heerlijk pizza gegeten op het drukke terras van Federale Resturant Pizzeria Besso. De salade die ik vooraf bestelde vond ik wat kaal en saai, de pizza was prima. Mijn vrouw kreeg de pizza die zij bestelde, ik had een pikante besteld, maar kreeg een quattro stagioni. Kan ik natuurlijk wat van zeggen, maar ik dacht, 'die heb ik ook al lang niet meer gehad, ik eet hem lekker op'. Bij het afrekenen kwam de aap uit de mouw. De serveerster had haar vergissing bemerkt, waarschijnlijk had de andere die mijn pizza had ontvangen er wel wat van gezegd. Ik zou 2 Zwitserse frank korting krijgen, want de quattro stagioni was goedkoper. Gezegd dat dit niet nodig  was, want we hadden hier heerlijk gezeten en gegeten en het oorspronkelijke bedrag met een kleine fooi afgerekend.


Lugano, Piazza Riforma

Na de lekkere maaltijd vonden wij het tijd, om weer eens richting hotel te gaan, weer bergop via een andere route dan op de heenweg. Je blijft je verbazen over alle prachtige uitzichten. Op het hotel balkon dronken wij nog lekker een paar blikjes bier uit de stationssupermarkt van station Lugano en toen... naar bed!

De volgende dag reizen wij verder, over Milaan naar de Ligurische kust!

Meer over en vanuit Lugano staat in onderstaande stukjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver