vrijdag 15 maart 2019

Burrito


Veel favoriete maaltijden beginnen met een P!

Een van mijn favorieten begint echter met een B! de Burrito.

In 1992 in New Mexico aten wij ze regelmatig. Wij gingen zelfs wel 's ochtends naar the Burrito Co. in Santa Fé om een breakfast burrito met onder andere bonen en gebakken ei erin te halen, of daar in de buurt in een klein mobiel eettentje (tegenwoordig noemen wij dat een food truck :) .

Zo'n in een tortilla gevouwen maaltijd met groenten saus en rundvlees of kip: heerlijk zoals onlangs nog bij Coco's Outback op het Torbeckeplein in Amsterdam. Foutje! in  plaats van gelijk twee kregen wij er maar een burrito. Ach wat maakt het uit. Ik at eerst de burrito op en mijn lieverd de nacho's, toen de eerste op was kwam de tweede en toen at mijn vrouw de burrito op en ik de nacho's. Biertje na elk (deze wel tegelijk). Hadden wij toch twee keer zo lang plezier op het terras.


Een burrito is een Mexicaans gerecht dat zijn oorsprong heeft in het noorden van Mexico of zuidwesten van de Verenigde Staten van Amerika. Deze TexMex delicatesse bestaat uit een tortilla, vervaardigd uit tarwebloem, meestal gevuld met bonen en vlees (meestal gehakt of kip), soms ook kaas), en opgerold zodat de vulling binnenin de tortilla zit. De naam "burrito" komt van het Spaanse burro, hetgeen ezel betekent. Een burrito is dus een ezeltje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver