vrijdag 15 maart 2019

Grauwe schildwants

Ik was vandaag thuis aan het werk in mijn werkkamer en toen hoorde ik ineens tok! Een stevig insect viel naar beneden op de vensterbank voor mij. Een soort wants. Weet ik veel wat voor een.
Ik heb het net even opgezocht en nu weet ik wat het is. Beestje kruipt hier nog rond.

Ondertussen zie ik verhalen op internet, dat ie stinkt als je hem doodslaat en verhalen over plagen en zo. Ach ik laat hem hier maar mooi zijn gang gaan. Verdwijnt vanzelf een keer naar buiten.


De grauwe schildwants is een lichtbeige, fors gebouwde wants met een grootte van 13,5 tot 16 millimeter, onbehaard en bedekt met zwarte putjes. Dit insect is dagactief, voedt zich met name met plantensappen van houtachtige planten, zoals Prunus-soorten, meidoorn, lijsterbes, hazelaars en iepen, braam en klimop. De wants zuigt ook uit dode insecten.

Het is een slechte vlieger, traag en luid zoemend en bij de landing komt hij vaak op de rug terecht. Bij verstoring scheidt de wants een zoetig ruikend vocht af. Deze is gebroken wit van kleur en is bij consumptie licht giftig voor de mens.

De volwassen wants overwintert op beschutte plaatsen, zoals in klimop en scheuren in de muur. Tijdens hun zoektocht komt hij regelmatig in grote aantallen in gebouwen. De volwassen wants wordt vroeg in het jaar actief, met een grote piek in maart en april. In het late voorjaar legt het vrouwtje ongeveer 40 eitjes op plantendelen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver