vrijdag 21 december 2018

Opeinde door


Het is 31 juli 2006, met zijn vieren zijn we op vakantie...

Rond kwart over tien 's ochtends voeren wij vlotjes weg vanaf de Kromme Ee ergens tussen Grou, Earnewâld en de Veenhoop. Na een half uur voeren wij langs De Veenhoop, waar wij behalve de skûtsjevloot allerlei wonderlijke voertuigen en caravans i.v.m. het Veenhoopfestival zagen.
Wij voeren door richting Drachten. Vlak voor Drachten gingen wij de Opeindervaart in.
Vlak voor de kruidenierswinkel in Opeinde lag een aanlegsteiger. Mijn vrouw en dochter en zoon gingen de winkel even in om daar de boodschappen voor vandaag te halen.
 Even verderop lag een visbootje met als naam Ame Gijs aan de steiger. Gek een Ame Gijs in deze hoek van Friesland. Die naam verwacht je aan de andere kant van Friesland in Hindeloopen.

Ame Gijs

Wij weer verder, over de Leijen. Bij Oostermeer even verplicht pauze tot 1 uur, want de bruggewipper had schaft. Daar nog gezellig even gekletst met een ouder paar uit Delfzijl, dat langszij bij ons kwam liggen. Na de pauze voer mijn zoon van 11 verder. Bergumermeer over en het Prinses Margrietkanaal, door dit saaie stuk kanaal richting Gerkesklooster. Daar konden wij eindelijk het kanaal af. Mijn dochter en zoon gingen toen in een rubberbootje op sleep achter onze boot de Lauwers op. Het leuke slingerende grensriviertje tussen Groningen en Friesland. Links van de spoorbrug stonden drie grote tipi's (indianententen).

Even voor Visvliet kwamen de kinderen weer aan boord. Wij vonden een mooie plek op de aanlegsteiger bij de camping aan de Lauwers achter in het dorp. Wij zijn een paar keer bij de kleine (enige) kruidenierswinkel in het dorp geweest. De Wind heet ie. Mijn zoon heeft lekker nog wat geroeid in het riviertje, maar na het eten gleed ie op een gegeven moment even uit op de steiger, tand door de lip. Gelukkig een bloedlip was de enige schade.

Zoon's verslag van vandaag
' We zijn hier op de camping de Lauwers in Visvliet, verder hebben we gewandeld en gezwommen en 10-9 gewonnen met voetbal, maar dat was logisch, want mijn partij was Feyenoord en papa's partij Ajax dus was logisch, dat we wonnen, 22:40 mijn zus is aan het lezen en wij aan het kletsen ik heb ook nog met mijn zus achter de boot gevaren met een rubberbootje. dat was wel leuk. ik heb ook nog geroeid ik had een badhanddoek op de bodem, anders kreeg ik een natte kont, eerst waren we een ijsco gaan halen, maar deden we niet er waren alleen calippo's dus dat wou ik niet er was ook een leuk kruidenierszaakje ik was er vier keer geweest en we liggen in Groningen'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver