woensdag 21 juni 2023

Veecaten, zwarte stern

 Afgelopen zondag was ik weer eens een stukje aan het fietsen, al vroeg in de morgen en ik genoot van alles wat ik om mij heen zag. Toen zag ik op een gegeven moment langs de IJssel tussen 's Heerenbroek en Zwolle ter hoogte van Veecaten fietste zag ik zwarte sterns vliegen. Deze bijzondere vogels zie je wel vaker in de omgeving van de IJssel en het Zwarte Water, nu dacht ik, ik wil ze ook eens op de foto hebben. Dat valt met deze snel vliegende vogels nog niet mee met een niet zo dure telefoon. Ik krijg ze wel op de foto, maar erg scherp, nee dat niet.

zwarte stern

Als je erg je best doet, is op deze foto bij de IJssel ook een zwarte stern zichtbaar

Nogmaals een zwarte stern

Zwarte sterns zijn vogels van het ondiepe moeras. Ze broeden op drijvende watervegetatie (liefst krabbenscheer), nestvlotjes en modderbanken in ondiepe en matig voedselrijke moerassen en in agrarische gebieden met brede sloten en modderbanken. Ze foerageren niet ver van de kolonies op kleine visjes, amfibieën, insecten en regenwormen. Zwarte sterns overwinteren in West-Afrika.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver