zaterdag 4 december 2021

De Top Zoveel

 Het is weer december en de laatste decennia betekent dat voor de Nederlandse radiostations, dat zij weer hun eigen Top zoveel allertijden, ofzo moeten gaan samenstellen en uitzenden. De eerste die met dit fenomeen begon, was Radio Veronica in de zestiger jaren met de Top 100 Aller Tijden, inmiddels de Top 1000 Aller Tijden. De Top 2000 van Radio 2, die sinds 1999 wordt uitgezonden is volgens mij, ook mede door de ondersteuning van de televisie-uitzendingen van de Top 2000, op dit moment de populairste in dit soort lijsten.

Veel jaren, stuur ook ik mijn lijstjes in. Zo ook in 2021 weer. Verschillende artiesten, die ik in mijn muziekblogs beschrijf, zoals Madness, Motörhead, Iron Maiden, Herman Brood en Claw Boys Claw komen ook dit jaar weer in mijn lijstje voor. Jaarlijks staan er ten opzichte van de jaren ervoor weer veel andere liedjes in mijn opgave. Er is zoveel moois. Dit jaar zaten er onder andere de volgende oude hits tussen:

Sex on Fire van Kings of Leon uit 2008. Goede herinneringen aan dit nummer, ook van ruim twee jaar geleden, toen wij heerlijk dansten op dit nummer toen de coverband aan boord op de veerboot naar Hull, dit nummer speelde.

Ghost Town van The Specials uit 1981, de eerste vinyl elpee, die ik ooit kocht was de eerste elpee van The Specials uit 1979. Ik koos voor dit latere nummer, omdat afgelopen jaar er grote periodes waren, dat onze steden, door de corona pandemie 's avonds spooksteden waren.

Sweet Dreams Are Made Of This van The Eurythmics uit 1983. Het gelijknamige album heb ik in de tachtiger jaren en ook later nog behoorlijk grijs gedraaid. In deel 1 van Millennium las ik, dat dit ook een van de favoriete nummers is van Mikael Blomkvist, een van de hoofdpersonen uit deze geweldige thrillerserie.

Blitzkrieg Bop van The Ramones uit 1976. Helaas heb ik ze nooit live gezien, maar ik heb een zwak voor de punkrock van Ramones, vroeger had ik twee van hun elpees, de soundtrack van Rock 'n' Roll Highschool, waar een live uitvoering van Blitzkrieg Bop op stond en de elpee Halfway to Sanity en nog wat 7" singletjes.

It's The Weekend van Kovacs uit 2018 vind ik gewoon een leuk nummer/

Van The Rolling Stones had ik vroeger vele elpees, cd's en singles. Een nummer van hun had ik dit jaar op mijn lijst Sympathy for the Devil van hun elpee Beggar's Banquet uit 1968, die ik ook had, het album met de plee op de hoes.

AC/DC kies ik er ook elk jaar bij, dit jaar met Whole Lotta Rosie uit 1978. Ooit waren wij bij een live optreden van de Nederlandstalige rockband Storm, ergens rond 1990 in een Amersfoort's  café. Die band zong dit nummer in het Nederlands. Heerlijk!

Jolene van Dolly Parton uit 1973 heb ik in mijn lijstje gezet. Dolly Parton is de favoriete zangeres van mijn lief en  ik ben een deel van haar muziek ook best leuk gaan vinden.

Bob Marley and the Wailers vind ik ook goed en draaide ik vroeger veel. Deze keer heb ik Redemption Song uit 1980 in mijn lijstje opgenomen.

Killing In The Name Of van Rage Against The Machine uit 1990 zet ik eigenlijk elk jaar wel in mijn Top 2000 lijstje. Heerlijk!!!

En dan heb ik er ook dit jaar weer nog 25 andere nummers erin gekozen.


 De tien nummers van dit artikel zijn te vinden en te beluisteren op Spotify afspeellijst Radio Omhuizen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver