vrijdag 16 april 2021

Rönning & Stilton

Boekenwinkels zijn alleen open op afspraak of failliet (Boekenvoordeel) door Corona. Vorige maand een stapel boeken besteld op internet. Gisteravond heb ik de tweede uitgelezen, Koudvuur over  van het Zweedse schrijverspaar Cilla en Rolf Börjlind. Dit was het 5e deel uit de serie over Olivia Rönning en Tom Stilton. Ik heb de afgelopen twee weken in mijn verloren uurtjes genoten van dit boek. Ik ga zeker meer delen uit deze serie lezen.


Koudvuur

Op de Mekong-rivier in Thailand glijdt een primitieve kano door het water. De man die erin zit is de voormalige inspecteur Tom Stilton. In zijn zak zit een foto van een onbekende man. Hij is op weg naar de zogeheten Gouden Driehoek, op zoek naar een monster - een reis om zichzelf te verzoenen met de verschrikkelijke misdaad die hij onlangs heeft begaan.

In Stockholm heeft Olivia Rönning heel andere problemen. Een gezin is in hun auto gedood, en deze gruweldaad bracht een schok teweeg in heel Zweden. Een dader wordt gearresteerd en veroordeeld en de zaak wordt gesloten.

Maar op een dag krijgt Mette Olsäter een schokkend telefoontje. De zaak moet worden heropend en Olivia moet bewijzen dat er grote fouten zijn gemaakt.


In de nazomer van 2022, winkels zijn weer normaal over, maar toch, wij hadden weer boeken op internet besteld. De eerste van de nieuwe stapel had gelezen was Bevroren goud. Na meer dan een jaar weer eens een boek over Olivia Rönning en Tom Stilton en alle andere bekende figuren die ik nog kende uit het vorige deel wat ik van het had gelezen, Koudvuur en van de tv-serie op Netflix. In een paar keer lezen had ik dit boek op zondag 4 september uit.

Bevroren Goud

Als aan het einde van een lange zomer de sneeuw wegsmelt in de bergen van Noord-Zweden, wordt het lichaam van een man gevonden die ongeveer twintig jaar daarvoor werd neergeschoten. De jonge rechercheur Olivia Rönning reist ernaartoe om de zaak te onderzoeken.
Op weg naar de vindplaats wordt hun helikopter verrast door een sneeuwstorm, en stort neer. Als Olivia bijkomt, ontdekt ze dat de piloot zwaargewond is geraakt bij de crash en dat de noodradio is vernietigd. Ze kan geen contact maken met de buitenwereld. Ze verlaat het wrak en weet een nabijgelegen huisje te bereiken.
Maar Olivia blijkt niet de enige persoon op de berg die de waarheid probeert te achterhalen over de dode man.
Als haar gepensioneerde oud-collega Tom Stilton hoort van Olivia's verdwijning, verlaat hij halsoverkop zijn rustige bestaan in Thailand om haar te gaan zoeken.

De boeken uit deze serie

Springvloed - Springfloden*
De derde stem - Den tredje rösten
Zwarte dageraad - Svart gryning
Wiegelied - Sov du lilla videung
Koudvuur - Kallbrand - gelezen
Bevroren goud - Fruset guld - gelezen
De samaritaan - Den barmhärtige samariten

*is ook een tv-serie, moet ik nog maar eens gaan kijken lijkt mij... schreef ik op 16 april.
Inmiddels heb ik deze serie op Netflix gezien, gisteravond 27 mei de laatste 2 van de 10 afleveringen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver