donderdag 27 juni 2019

Knoflookplant

Wij hadden tot vorige week een paar prachtige van een tot twee meter hoge planten in onze tuin, met bovenin een soort van kerstboompiek. Wat zou dat zijn?

Eentje aan de rand van een border was al een tijdje geknakt. Afgelopen zaterdagochtend, dacht ik, die kan er wel uit. Steel in mijn hand, hé dat stinkt naar siepel (=ui). Ik trek eraan en kwam tot de conclusie toen ik de bol zag, knoflook en een best grote. Da's mooi, kunnen wij goed gebruiken, misschien wel in een nieuwe portie sambal, ik houd er wel van!

Deze was nog wat geurloos. Ik even zoeken op internet en las, dat de bollen geoogst kunnen worden, na de bloei als de plant min of meer afgestorven is. Gaan wij doen. En uiteindelijk mors ik later wel weer eens wat oude teentjes in mijn tuin, want dit was echt wel een succes.
27 juni knoflook in bloei

22 juni een onrijpe knoflookbol

knoflookplant 2 dagen voor de bloei

Knoflook (Allium Sativum) is een bolgewas uit de lookfamilie en een echte smaakmaker in veel gerechten. in de herfst raken de bakken van de moestuin aardig leeg, dus knoflook kweken kan dan prima!
Knoflook kweken is gemakkelijk. De planten hebben namelijk amper verzorging nodig. Het enige wat je hoeft te doen is planten en wachten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!
Een groet van Zwerver